MOTORSPORT Det første, der stort set skete i den danske motorsportsverden, da kalenderen skiftede fra 2009 til 2010, skete faktisk i USA. Jan Magnussen kørte et NASCAR-løb i Sonoma. Det var en "hold-da-op!"
Men ellers er 10’ernes absolutte højdepunkter, at Tom K. vandt sin niende Le Mans-sejr og trak sig. Kevin Magnussen blev fast mand i Formel 1. DTC så, sejrede - og døde. Og klassisk motorsport i makkerskab med byløbene i København og Aarhus voksede sig til en afgørende del af mange bilfirmaers markedsføring. Spørg bare FTZ og au2parts, der som altid battler - også om at være de fedeste værter til CHGP og Classic Race Aarhus.
Det var jo i dette årti, at Tom K.-feberen for alvor racede. Tom K. og Le Mans voksede sig fra motorsports-noget til en folkebegivenhed - lidt lige som speedway i sin tid og curling-kvinderne. Derfor blev Tom Kristensen ikke alene en direkte vej til markedsføring for Audi - også mange andre firmaer lagde sig i Tom K.-slipvinden. Præcist som medierne, ikke mindst tv.
Men med den krølhårede kører fra Hobro ude af Le Mans fordampede interessen udenfor den egentlige motorsportsverden. Til gengæld blev Formel 1 en dansk folkesport, i hvert fald da Kevin Magnussen røg på podiet i sit første F1-løb - Australien i 2014! Senere er det jo blevet til mere henholdende placeringer, og tilsvarende med den generelle interesse.
Og herhjemme: Racerprins Joachim og hans hvide Lotus Cortina fik sin afgørende del af æren for, at gammelmands-motorsport - det er der altså dem, der siger - er blevet så populært her i landet. Fede gamle biler, en prins, der vitterligt kan køre, så forhjulene blokerer og bagdækkene hyler - dette, i kombination med at klassisk race flyttede ind til byerne, blev en vinderopskrift op gennem 10’erne.
Dét er med til, at byløbene nu står som en afgørende del af markedsføringen i autobranchen. Og på den måde har byløb i gamle racere overtaget en del af den rolle, som rigtige baneløb i nye racere havde. I hvert fald måtte den mangeårige kongeklasse, DTC, i år lide et nederlag, der er til at forstå: Efter at være klassen i en del år med koryfæer som bl.a. Thorkild Thyrring, John Nielsen, Casper Elgaard og senest Kasper H. Jensen i dansk motorsport, blev det sidste DTC-løb kørt dette efterår.
Tom K., Kevin og ternet markedsføring
ÅRTIET DER GIK: Rent sportsligt var ni danske sejre på Le Mans og 157 danske point i Formel 1 det, vi vil huske 2010’erne for. Men rent forretningsmæssigt handlede det om noget helt andet; motorsportens og især byløbenes værdi i markedsføring.