23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Årtiet da autobranchen blev digital

ÅRTIET DER GIK: I 2010’erne er kravet om at være digital blevet helt essentielt - nu er selv de billigste biler online, og nye løsninger i autobranchen står i kø for at effektivisere hverdagen hos både forhandleren og på værkstedet.

DIGITALISERING Gå på mobilen og chat online med din mekaniker. Tjek dæktrykket på kundens dæk fra værkstedet. Lav små film fra værkstedet, som kan ligge online. Få styr på WLTP. Sørg for digitale servicebøger. Skab effektivisering via online-booking. Alle ovenstående er blot få eksempler på den digitale udvikling, som har været en voldsomt stor del af 2010’erne.



For med udbredelsen af vores telefoner, der nu er så smarte, at de har mere datakraft end Apollo 11, som immervæk formåede at lande på månen i 1969, følger en verden af muligheder, som autobranchen også er ved at lære at udnytte.



Hvis vi skal ned på jorden igen, skal vi også huske, at digitalisering også skal kunne vise, at man eksisterer online. Noget så enkelt som en hjemmeside, der virker, er efterhånden alfa og omega, hvis man skal være synlig i et konkurrencetungt marked.



En af de mange, som valgte at gribe den digitale bold, var det frie værksted PF Biler, som lancerede sit eget servicekoncept, Din Mobilitetspartner(.dk), som i den grad tager kunden i hånden med en klar profil, der indeholder digitale løsninger.



- Vores frie værkstedsbranche skal virkelig steppe op, hvis vi vil have en andel af fremtidens kunder ind i vores forretninger. Vi kan ikke bare læne os tilbage og tro, at andre kan drive vores forretning eller trække kunder ind i butikken for os. Vi skal gøre os synlige i vores nærområde og levere ordentlige produkter og ydelser. Via moderne markedsføring på alle digitale platforme skal vi gøre opmærksom på vores kompetencer og professionalitet - altså lære forbrugerne, at vi kan levere kvalitet med garanti til en lav pris i forhold til mærkeværkstederne, sagde Peter Faarborg til Motor-magasinet i vinteren 2018.



IT i auto



Men også IT-branchen er blevet en del af aktørerne inden for autobranchen. En af flere mulige virksomheder er Autobutler, der er et klokkeklart eksempel på en start-up, som greb digitaliseringen og gjorde den hvermandseje.



Autobutler er en digital platform, der tog fat i en dengang ikke særlig digital autobranche. Med Autobutler kan bilejerne lægge bil-reparationer i udbud på platformen, og herefter kan værkstederne i brugernes nærområde byde på opgaverne.



Autobranchen var i starten af 10’erne stadigvæk mange små og ikke særligt digitale virksomheder, og de blev langsomt, men sikkert, digitale i forbindelse med den hastigt voksende gruppe af digitale forbrugere. Det har givet øget konkurrence, og konceptet har nu også spredt sig ud over Danmarks grænser.



- Mange værksteder derude er vant til at afgive tilbud på rygraden. De føler, at de har så meget styr på deres forretning, at de kan slynge priser ud uden at have undersøgt det. Men med Autobutler skal de vænne sig til pludselig at være meget skarpere på deres priser, sagde Peter Zigler til Computerworld i 2015.



Appen udbredes



Efterhånden er app’en også blevet hvermandseje. Og hvor smart er det da ikke også lige, at man kan sende kunderne direkte ind i ens univers bare med tryk på en glasskærm hjemme fra sofaen.



Den samme glasskærm i større format er blevet et almindeligt arbejdsredskab i alle dele af autobranchen. Alle steder er der praktiske og effektive måder at anvende en tablet på. Det var var ren science fiction i for eksempel filmen Tilbage til fremtiden fra 1985, hvor Marty McFly og Doc Brown rejste frem til 2015.



Et andet sted, vi ser digitaliseringen på en helt ny måde, er ude i butikkerne. Her har koncepter som en virtuel rundtur i den bil, kunden ønsker, vundet indpas, så kunden mere realistisk kan se de muligheder, der er, med store VR-briller på, selvom bilen måske står 5000 kilometer væk - eller endnu ikke er kommet i produktion.



Helt så hi-tec behøver det dog ikke at være. Det er også smart, at de potentielle kunder hjemmefra digitalt kan forme bilen med præcis den farve, det udstyr og de sikkerhedstiltag, man ønsker.



Apropos sidstnævnte så er sikkerhed også noget, der har krævet omstilling af værkstederne. For i stadigt større grad kræver service af biler også kalibrering og justering af radarer, sensorer og andet sikkerhedsudstyr, som hver dag redder liv.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157