23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilsalget i 10’erne: Mikroernes fald - SUV’ernes triumf

ÅRTIET DER GIK: Peugeot 200 blev årtiets bedst sælgende bil - men alle taler i dag om SUV’er og de grønne biler

BILSALG Da det nye årti indfandt sig, var det i efterdønningerne af finanskrisen, som i perioden fra 2007-2009 havde gjort mere end ondt på den dansk autobranche.



Men det nye årti bød på fremgang over hele linjen, og salget er årene op gennem 2010’erne nærmest kun gået én vej: Op, og den ene salgsrekord afløste den anden. Dog med et par småbump, som dels skyldes koks om registreringsafgifter, dels indførelse af en ny målemetode for brændstofforbrug. Og sidst, men ikke mindst; dieselbilerne, der blev sat i skammekrogen.



Alligevel står det tilbage, at 2010’erne er det årti, hvor der er solgt flest biler. Når 2019 gøres op, kommer tallet over to millioner!



Ifølge de officielle bilsalgstal fra bilstatistik.dk var Volkswagen Up 10’ernes bedst sælgende bil med næsten 65.000 solgte styk - og i mikroens heydays i 2012 og 2013 solgte den i femcifrede antal.



Men medregner man alle Peugeut 200-modellerne i perioden - som omfatter model 206, 207 og 208 - er den nummer ét med over 70.000 solgte.



Mikroerne fik deres storhedstid som en udløber af finanskrisen, hvor danskerne fik hang til nye biler, der kunne købes for under 70.000 kroner. Men i takt med det igangværende opsving, samt en perlerække af afgiftsnedsættelser, blev det B-bilerne, der var mest populære. Blandt andet personificeret af storsælgeren Peugeot 208.



Fra skurk til storsællert

Biltypen SUV fik for alvor comeback i 10’erne. Den var ellers kommet i bad standing som konsekvens af finanskrisen, hvor den blev anset for at være et symbol på den grådighed, der var en af årsagerne til krisen. Men de nye SUV’ere er ikke nær så benzinslugende og som udgangspunkt betydeligt billigere end de store firhjulstrækkere fra 00’erne.



Især Nissan Qashqai er blevet en populær danskerbil med en placering i top 10 som 10’ernes bedst sælgende bil. Den har siden fået kam til sit hår fra stort set samtlige konkurrerende mærker.



SUV’ens succes er sket på bekostning af de ellers så populære stationcars. Fx har Renault helt droppet den udgave for Clio-modellen.



Det var også årtiet, hvor elbilerne fik deres entre. Tesla kom til salg i Danmark i 2013 med sin Model S, og takket være en nulafgift blev den en populær bil i luksusklassen. I 2020 ventes mindst 71 nye elmodeller at ramme Danmark.



Også hybridbilerne er der kommet fart på - både de såkaldt milde modeller, som ikke skal lades op, men ikke mindst blandt plugin-hybriderne, som efterhånden kan fås som standard.



Politiske benspænd

Danskernes lyst til at købe nye biler blev dog bremset af et par politiske benspænd. Ikke mindst nedsættelsen af registreringsafgiften i 2017 kom uheldigt fra start. Det skulle ellers have været den daværende regerings store slagnummer med en flad registreringsafgift på 100 procent for alle biler, uanset pris. Men udspillet blev lækket til pressen, og i mere end fire uger stod bilsalget nærmest stille - og spolerende endnu en salgsrekord.



Resultatet blev dog, at afgiften blev sat ned, så den i dag udgør 150 procent.



Lær at stave til WLTP

Også indførelse af nye målemetoder skabte problemer for branchen. Forhandlere og importører skulle pludselig til at stave til WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), som er en mere retvisende metode at måle bilernes brændstofforbrug på. Den erstattede "New European Driving Cycle" (NEDC) fra 1980’erne.



Problemet var bare, at adskillige bilmodeller ikke havde fået gennemført den nye målemetode, og så måtte bilerne ikke sælges. Konsekvensen blev en gigantisk ophobning af nyproducerede biler, der ikke måtte sælges.



Alligevel resulterede debatten i, at bilsalget gik amok i begyndelsen af 2018, fordi den nye målemetode gav udsigt til højere bilpriser, fordi de ville få et mindre grønt fradrag.



Daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V) afblæste dog virakken og sparkede spørgsmålet til hjørne samt lovede, at bilerne ikke ville blive dyrere på grund af den nye målemetode.



Det er så en af de mange elementer, den såkaldte grønne transportkommission, med Anders Eldrup i spidsen, skal tage stilling til i det nye år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156