KOMMISSIONEN Elbiler og altså ikke brintbiler skal favoriseres via nye afgifter. Omlægningen af afgiften må ikke gå ud over branchen (...mere end højst nødvendigt.) Der er omtrent garanti for at omlægningen vil blive uforandret også selv om det måtte komme en ny regering. Og kommissionen er færdig med sit arbejde (antagelig) om godt og vel et år.
Det er fire af de vigtigste status-punkter i kommissionen for grøn omstilling af personbiler under ledelse af Anders Eldrup - tidligere bl.a. direktør for DONG Energy.
At netop Eldrup og hans kommissions arbejde er så afgørende for den samlede danske autobranche skyldes at alle - både på Christiansborg og blandt organisationerne - henviser sådan her: "Vi venter på Eldrups arbejde."
Eldrups arbejde er at komme med et oplæg til en omlægning af registrerings-afgiften på nye biler, en omlægning, der kan fremme den grønne omstilling.
Og hvor langt er Anders Eldrups så nået? Det gennemgik han sidste uge på det såkaldt Year-end seminar holdt af revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG Acor Tax på Tivoli Hotel & Congress Center i København.
Blandt andet slog Eldrup fast, at den type bil, der skal fremmes via den nye registreringsafgift er elbilen. Og dermed ikke brintbilen eller andre typer for den sags skyld.
- I kommissoriet står, at vi skal fremme nulemissionsbiler; og er vi så sikre på, at det er elbiler? Ja, vi kan i hvert fald set, at i den årrække, vi kan overskue, da er det elbiler. Andre typer, f.eks. brintbiler fylder ikke meget i Europa. Og da det r netop elbiler de store bilfabrikker satser på, er det netop den type, vi vil fremme, sagde Eldrup blandt andet.
Vi skal passe på branchen
At Eldrup udmærket ved, at overgangen fra fossil- til elbiler kan være en udfordring for branchen, understregede han flere gange. Blandt andet sagde han:
- Vi har tidligere set, hvordan indgreb har betydet, at branchen er begyndt at gispe. Vi ved, at branchen er nervøs og følsom. Vi skal passe på ikke at komme til at skade branden - mere end højst nødvendigt, tilføjede han så. Men understregede dog i anden sammenhæng:
- Vi skal sikre, at vi ikke slår branchen ihjel.
I forlængelse heraf noterede Anders Eldrup, at autobranchen har behov for stabile rammer - underforstået, at kommissionens forslag og den efterfølgende lovgivning skal holde. Om dette sagde Eldrup bl.a.:
- Der er stor politisk opbakning til beslutningen om den 70 procents reduktion af udslip. Sigtelinjerne fra politisk hold er usædvanligt klare. Det er godt for branchen, at der er så klare politiske udmeldinger.
- Derfor er der al grund til at to, at det, vi når frem til, vil gælde - også uanset hvor mange valg, der måtte være inden 2030.
Ja faktisk sagde Anders Elrup det så klart som her:
- Det er usandsynligt, at disse beslutninger laves om!
Om hvornår Anders Eldrup så er færdig med sit arbejde, sagde han:
- Vi har fået hele 2020 til at tænke over dette komplicerede spørgsmål. Men vi skal inden da aflevere et delrapport - og et håber jeg, vi kan nå!
Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup
En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.