BILSALG Peugeot 208 - og dens forgængere 207 og 206 - er dette årtis mest solgte bil i Danmark. Det ligger derfor lige for, at mange, rigtigt mange af de nuværende 200’ere, er oplagte købere til den nye.
Så der er et afgørende salg på spil. Både for Peugeot-importøren Interdan. Men i den grad også for de direkte konkurrenter, blandt dem Volkswagen Polo, Ford Fiesta og den direkte franske konkurrent, Renaults helt nye Clio.
Og for lige at forpludre billedet: En oplagt konkurrent til den nye 208 er jo den ligeledes nye Opel Corsa, der jo importeres af - ja, selvsamme Interdan.
For hvis 208 nu tager en lige så stor luns af markedet, som det umiddelbart kunne se ud til, at der betydelig omsætning på vej til Interdan. Men hvis den nu kikser - så er vejen bredere for f.eks. Semler og de øvrige Interdan-konkurrenter.
Og billedet, som det er malet her, viser jo udelukkende Peugeot 208 versus konkurrenter med enten benzin- eller dieselmotor. Den nye franskmand har en dimension yderligere: Den lanceres nemlig også i en fuldelektrisk udgave, Peugeot E-208, der lanceres først på foråret 2020 med prisskiltet "Fra 230.000 kr."
Dermed indleder Interdan en regulær priskrig blandt elbiler. Herefter er det ikke længere så sikkert, at det bliver Volkswagens kommende ID.3 med dansk premiere sommeren 2020, der sikrer elbilen det egentlige salgs-gennembrud. Nu kandiderer elektriske 208, der står klar hos danske forhandlere næste forår til at tage den skalp.
Derfor: Peugeot 208 årgang 2020 kan blive det samlede danske bilsalgs mest afgørende nyhed.
Trængt bagsæde
Ny 208 er i direkte familie med den nuværende 208. Altså samme dna, lille hatchback med fem døre, klart nok frontmotor og forhjulstræk, benzin, diesel og altså el. Og en startpris lige omkring de 150.000 kr.
3-cylindrede fossilmotorer på 1,2 liter med 75 hk i entry-modellen, dernæst 100 hk på både benzin og diesel og en topmodel med 130 hk fra benzin.
Uanset hvilke variant, der ligger under frontklappen, er der forbrugs- og CO2-tal, som virkelig passer sælgerne hos de 62 forhandlere. Især den 100 hk’s diesel stikker op her: Lige tæt ved 25 km/l og det altså målt efter den nye WLTP-norm. Benzinerne klarer lige godt og vel 18 km/l efter samme norm.
208 er en kompakt bil. Vel har franskmændene gjort sig umagen med at sikre fører og forsædepassager oplevelsen af en større bil, end den faktisk er. Men det går ud over bagsædepladsen - her er mildest talt trængt.
På førerpladsen viderefører Peugeot sit i-Cockpit med det lille rat, der gør instrumentbrættet synligt over rattet. Men det karakteristiske design har fået en lækker twist: 3D.
Det digitale display befinder sig i to niveauer, så fx hastighedsmåleren optisk set er øverst. Føreren bestemmer selv, hvad der skal være i forgrunden - det kan være navigation, hvis det er valgt som ekstraudstyr. 3D-displayet er både blæret og anvendeligt, og det er imponerende, at en sådan feature først lanceres i en prisbillig minibil.
Bilen har desuden en touch-skærm på enten 5, 7 eller 10 tommer, men her er mulighederne dog skuffende få. Der er således ikke mulighed for at følge med i brændstofforbruget, og vi oplevede flere gange under testkørslerne, at bakkameraet ikke virkede.
Men har man en iPhone kan man benytte sig af Apple CarPlay, der integrerer skærmen med telefonens navigationssystem, radio, podcast, kalender - og naturligvis håndfri SMS og telefon.
Ikke alt er dog touch og digitalt. Funktioner som rudevarme, katastrofeblink og ventilation kan betjenes med gammeldags tangentknapper.
Er køreglæde et argument?
Køreegenskaber og -glæde er et klassisk argument for sælgere rundt om i de godt og vel 60 Peugeot-butikker; sådan har det været siden 205 og især 205 GTI ramte asfalten, den gang der hverken var en Storebæltsbro eller smartphones.
208 i 2020-versionen er engagerende at køre. Udsynet over de særlige instrumenter og det lille fede rat gør bare det at sidde i bilen lidt ekstra. Og det fortsætter faktisk, når man kører; ganske direkte styring, glimrende og spritny 6-trins gearkasse - i modsætning til den slatne, der sad i forgængerne - eller endnu bedre 8-trins autobox og i 100 hk-versionen OK med power.
Så 208 er fed at køre - men ikke på den direkte måde som den gang i GTI-dagene, mere på den moderne komfortable måde, der understreges af al elektronikken på instrumentbrættet.
De bedste salgsargumenter
Altså: De argumenter sælgerne i Peugeot-forretningen især vil tage frem er:
Stilen, måske især stilen i kabinen med de nye instrumenter. Det brede motorudvalg.
Og selv om den fulde prisliste endnu ikke er på plads, skulle vi kende Interdan dårligt, hvis ikke prisen bliver det måske stærkeste argument for den nye løve.
Og så gætter vi på, at sælgeren vil gøre en indsats for at styre uden om bagsædepladsen og det faktum, at bilen ikke har treårs garanti.
Og når det komme til emnet automatisk nødbremse, vil sælgeren sikkert hurtigt påpege, at det jo kun er begynder-modellen, der ikke har den avancerede version; den kommer med de lidt dyrere udgaver.
NY PEUGEOT 208 - kan franskmanden give de andre baghjul
Vel er den nye Golf på vej og vel er Tesla Model 3 netop kåret til Årets Bil - men alligevel kan den nye Peugeot 208 meget vel blive næste års vigtigste bilnyhed i Danmark.