23948sdkhjf

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

| Af Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance | Tip redaktionen om en historie

Der er brug for en koordineret handlingsplan mellem det politiske system og en række offentlige og private parter for at tidoble antallet af ladestationer til omkring 30.000 i 2030, skriver Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance i dette synspunkt.

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Meninger og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

DEBAT De næste fem år byder på travlhed for de firmaer, der skal sørge for ladestandere og elnet til tusindvis af elbiler. Uanset om Danmark har ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030, skal ladeinfrastrukturen være på plads midt i næste årti, hvis den grønne omstilling af persontransporten skal kunne lade uden kø.

I Dansk Elbil Alliance forventer vi, at der kommer til at ske rigtig meget de kommende år på elbilfronten. Infrastrukturen skal være klar til at servicere de flere hundredetusinde elbiler, vi forventer frem mod 2030. Mere klima- og miljøvenlig persontransport er nødvendigt, hvis det skal lykkes at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser med 70 pct. i 2030. Udover klimagevinster bidrager elbiler også til mindre luft- og støjforurening, ligesom de kan være med til at øge værdien af den danske vindenergi.

For at den eldrevne trafik kan få et gennembrud, skal det politiske system og en række offentlige og private parter arbejde sammen. Ladeinfrastruktur-operatører og elnetselskaber skal investere, så antallet af ladepunker i det offentlige eller semioffentlige rum kan blive øget fra 3.000 stk. nu til 25-30.000 i 2030. Altså en tidobling.

De private markedsaktører vil stå for størstedelen af investeringen, men der er behov for, at der bliver fjernet en række barrierer, så det kan ske så omkostningseffektivt som muligt. Vi har brug for en koordineret handlingsplan i forhold til, hvad der skal reguleres, og hvad der skal finansieres. Planen skal gøre det muligt at få etableret tilstrækkeligt mange ladepunkter, så danskerne kan oplade deres elbiler let, bekvemt og hurtigt. Og her spiller blandt andre boligselskaberne en vigtig rolle.

Boligselskaber beder om hjælp
Mange boligselskaber har egne parkeringspladser, der kan udnyttes til opladning af elbiler for beboerne i den almennyttige sektor. Sidste år havde Boligselskabet Sjælland ingen henvendelser, men i år har tre boligafdelinger vist interesse for ladestationer. Om få år forventer de mange henvendelser, men deres udfordring er, at udrulningen af infrastruktur ikke må føre til højere huslejer for beboerne.

Boligselskabet Sjælland taler derfor for fælles løsninger, der betales af brugerne – altså dem, der kommer til at sidde bag rattet i elbilerne. Her er der brug for samarbejde med branchen om de rigtige løsninger. Der er behov for et tæt samarbejde med boligselskaber, stat, kommuner, og virksomheder, så vi kan få skabt en attraktiv infrastruktur, så elbilerne ikke udelukkende bliver et grønt tilbud til danskere med eget hus.

Men også på de lange ture er der brug for opladning.

Ladeparker ved hovedlandeveje
Hurtigladning på centrale tankstationer kan gøre det lettere at få ladet elbiler op både for by-folket og for bilister på langfart. Også her er der brug for samarbejde mellem en række parter om en hurtig udrulning, mener Lærke Flader, der glæder sig over, at Vejdirektoratet er i gang med at skabe en landsdækkende infrastruktur ved de store veje. Vejdirektoratet har draget omsorg for, at der er ladeinfrastruktur på en række rastepladser, og der flere ladeparker på vej.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at analyse af, hvad der mere skal til, så næsten alle lange ture kan dækkes med maksimalt to minutters ventetid i et net, hvor der ikke er mere end 150 kilometer mellem opladningsmulighederne.

Men også her er der brug for samarbejde for at finde de rigtige løsninger. Vejdirektoratet udbyder koncessioner på drift af ladestandere i 10 år på deres rastepladser, men mange af elinstallationerne holder i 40-50 år, så der er brug for at finde gode tålmodige ejere til tilslutningen til elnettet. Det kunne være pensionskasser eller Vejdirektoratet selv. Og ladestanderoperatørerne kan så eje alt det over jorden, ladestanderen, mindre bygninger og så videre, som kan tages ned efter 10 år og give plads til en ny ladestanderoperatør.

Vi står ved et point of no return. Elektrificeringen kan give Danmark rigtig mange fordele både i forhold til miljø og klima, men også i form af nye produkter og services, der kan give arbejdspladser og eksport. Forudsætningen for succes er, at vi får infrastrukturen på plads i løbet af de næste få år. Det kræver investeringer i ladestandere og elnet, men jeg er sikker på, at penge givet ud nu kommer mangfoldigt tilbage.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Verdens dyreste - Ferrari eller måske McLaren

Kan en bil være 185 mio. kr. værd? Ja, det kan den godt, hvis nogle er parate til at betale. Her er 185 mio. kr.-bilen plus ni andre alt for dyre brugtbiler.

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Plus

Sådan får du styr på EGR-problemer

Nyhedsbrev

8.296 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

"Nej tak - ikke flere hjul"

Den ene af ejerne af klargørings-firmaet RTT - det er dem med taxier - træder ud. "Nu vil jeg koncentrere mig om noget uden hjul."

Online Avis Arkiv
Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.175