NY PEUGEOT 208 Nok har franske biler - i hvert fald tidligere - haft dårligt ry. Men som ny bil har mekaniker Michael Nielsen fra Auto-værkstedet.dk i Holbæk ikke det store at indvende mod Peugeot 208 og forgængerne 206/7.
De ruster som regel ikke, men nogle steder tales der om stort olieforbrug og hyletoner.
Sidstnævnte mener Peugeot ikke skal udbedres.
Vi har spurgt det uafhængige værksted Auto-værkstedet.dk om deres erfaringer med Peugeot 208, og de typiske fejl de ser på de biler, som kommer ind til tjek, service og reparation:
Bagskiver
Det er et problem, at bagskiverne er med hjullejer. Det gør dem meget dyre at skifte ud. Det er noget de er begyndt på på de nyere modeller. Det betyder også, at der ikke er meget slid at give af.
Tandremmen
- Den lille 1,0 og 1,2 VTI benzinmotor med tre cylindre har problemer med dele fra tandremmen, der ender i olien.
Det kan betegnes som en lille konstruktionsfejl, og på grund af det har Peugeot halveret udskiftningsintervallerne fra 10 til fem år.
Tandremmen smuldrer til små stykker plastik, og restdelene ryger ikke kun i ventilerne, som er olietrykstyrede, men også i oliefilteret, som så stopper til.
Olieforbrug
Nogle modeller bruger for meget olie. Det kan skyldes, at motorerne er født med for små stempler. Det kan i de værste tilfælde betyde, at man skal have en ny motor.
Men Peugeot skulle være klar over problemet, og derfor er der fem års garanti på motoren, hvis man har overholdt sin service.
NY PEUGEOT 208 - det siger mekanikeren
Vi har spurgt en erfaren Peugeot-mekaniker om de mest hyppige fejl med Peugeot 200-serien.