23948sdkhjf

Kvinder kan også lave biler

Tre piger: Derfor har vi valgt en uddannelse til mekanikere.

Autobranchen vil gerne have kvinder og kvinderne kan også lave biler. Hvis du har en mekaniker i familien eller på anden måde kender en mekaniker, så er det sandsynligvis en mand. Men der er også kvinder i branchen, og faktisk er der flere på vej.

26-årige Emilie Rath er for eksempel mekaniker hos Formel 1-teamet Mercedes og kommer rundt til alle verdens Formel 1-baner. Men mindre kan også gøre det, og kvinderne kan gøre en forskel på værkstederne herhjemme i Danmark.



Emilie Rath er udlært i Roskilde på Sjælland og lige præcis Roskilde Tekniske Skole har mere end 10 unge kvinder, som er i gang med at uddanne sig til mekaniker. Senest begyndte fem på det nyeste elevhold på skolen i august 2019. Og der er også unge kvinder på mekaniker- og autolakererlinjerne over hele Danmark.

Vaklede mellem pædagog og mekaniker
- Jeg vaklede mellem pædagog og mekaniker, fortæller 19-årige Emma Lundholm Glifberg.

- Jeg var nok lidt tilbageholdende i forhold til at blive mekaniker, fordi jeg godt vidste, at det var lidt usædvanligt Så kom jeg i erhvervspraktik i en børnehave, og derfra vidste jeg meget hurtigt, at det nok var mekaniker-drømmen, jeg skulle forfølge. Da jeg kom i brobygning i 10. klasse og smagte lidt på mekanikerfaget, var jeg ikke i tvivl, fortsætter Emma, som i dag går på hovedforløb og har praktikplads på et mindre værksted uden for Roskilde.

På skolen går Emma på hold med Sascha Hansen. Hun er også 19 år og lige så langt i sin uddannelse. Mens Emma er i lære på et lille værksted, er Saschas praktikplads en af landets helt store bilforhandlere med mange forretninger og værksteder. Hun er på et værksted i København.

- Jeg er blevet super godt modtaget. Du skal vise, at du er interesseret og kan tage initiativ selv. Arbejdsgiverne gider ikke en ny medarbejder, som bare står i hjørnet og kigger i sin telefon, siger hun.

Emma L. Philipsen er 22 år og begyndte på mekanikerlinjen på grundforløbet i august 2019. Hun er altså lidt ældre end de to andre. Det er hun, fordi hun har taget en anden uddannelse først - i sikkerhedsbranchen.

Aldrig bøvl med drengene
- Jeg har rodet med knallerter sammen med drengevennerne siden jeg var 14, og nu skulle det forfølges, forklarer hun.

- Jeg er rigtigt glad for det. Det er også fint at gå på skolen, selv om vi piger er i undertal. Der er ikke så meget bøvl med drengene, og der er ikke de klikedannelser, man ellers oplever med piger. Drengene taler med alle - også dem de ikke kan lide. Ingen bliver tøsefornærmede, fortsætter hun inden hun afslører sin plan.

Hun drømmer nemlig om at blive selvstændig og have sit eget værksted inden hun er 30 år.

- Jeg vil vise, at kvinder også kan. Det er et vigtigt budskab, at kvinder kan det samme som mænd. Så jeg vil være selvstændig og jeg vil ansætte kvinder, så vi sammen kan vise, at vi kan lave et godt værksted, fortsætter hun.

Modsat de to andre har Emma Philipsen ikke haft brug for en praktikplads endnu. Det får hun, når hun har afsluttet Grundforløb 2 i januar 2020, og hun er i gang med at søge.

- Jeg har afleveret tre ansøgninger, og jeg skal heldigvis til samtale alle tre steder, siger hun.

Husk at være ægte!

Som med alle andre uddannelser og praktikpladser, skal man søge job. Nogen har måske haft lidt arbejde mens de gik i skole, men ellers er det en ny oplevelse at søge arbejde. De unge mekanikerlærlinge har et par gode råd.  

- Det er vigtigt, at du er den du er, når du møder op. Du skal ikke prøve at opføre dig som en drengerøv, hvis du ikke er det. Omvendt skal du nok heller ikke møde op i den lette sommerkjole og ligne en, der ikke kan tage fat, siger Emma G., mens hendes navnesøster Emma Philipsen supplerer:  

- Du skal ikke give indtryk af, at en knækket negl er det værste, du kan forestille dig. Eller at en ødelagt spraytan kan ødelægge din dag, siger hun med et lille grin.  

- Normalt er der ikke den store forskel på os, men det sker også, at vi er bedre end drengene. De står og bruger deres kræfter på et eller andet og så knækker værktøjet. Så kan vi komme over og lige dreje lidt, så sidder den der, fortæller Sascha Hansen, mens 19-årige Emma G supplerer med, at hun altid bliver tilkaldt, når der skal skiftes en pære på en lygte.  

- Mine små hænder kan komme ind og hurtigt skifte sådan en pære. De mandlige svende skal bruge værktøj, fordi deres store hænder ikke kan være der, men jeg kan hurtigt lige fikse den, fortæller hun.  

AutoBranchen Danmark er brancheorganisation for 1.200 bilforhandlere, værksteder og autolakerere. Organisationen samarbejder med erhvervsskoler over hele landet om at have fokus på kvinder. Det sker for at sikre trivslen på uddannelsen - både på skolen og i virksomheden - og på sigt sikre en bedre fordeling af mænd og kvinder og, at autobranchen også er attraktiv for kvinder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Nyhedsbrev

8.299 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Plus

Elever suger viden om moderne forretningsmetoder

Plus

Viser den en ny trend? Kunder i kø efter ny elbil

- Vi forventer at fordoble vores salg af biler i 2020. Sådan vurderer den danske importør af Porsche. Bilen, der skal gøre det, er mærkets første elbil, Taycan, der lander under 1 mio. kr., hvis forslaget til finanslov bliver en realitet.

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Plus 1

Nu er det lov - ny lov accelererer udviklingen for elbiler

Danmark har fået en ny klimalov, der bl.a. ”vil ændre vores måde at transportere os,” som klimaminister Dan Jørgensen udtrykker det. Loven vil sætte mere fart under den firehjulede grønne udvikling.

Kevins fem sæsoner i Formel 1

Kevin Magnussen, Danmarks kører i Formel 1, har faktisk været med i hele fem år - et for McLaren, et for Renault og nu tre for Haas. Kan du huske hvordan det gik de fem sæsoner?

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Nu skal vi høre hvorfor - 4 spørgsmål til forsikringsselskaberne

På værkstederne hører vi igen og igen de samme spørgsmål om forsikringsselskaberne. Vi stiller de typiske spørgsmål til skadechef for auto hos Gjensidige Forsikring, Karsten Moos.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Motorsport gør hverdagsdæk miljørigtige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

Send til en kollega

0.295