23948sdkhjf

Magnussen misser akkurat pointene i Formel 1 i Brasilien

Danskeren sluttede som 11'er i et dramatisk Formel 1-grandprix i Brasilien, som Max Verstappen vandt.

FORMEL 1 Der har ikke været mange lyspunkter i Kevin Magnussens Formel 1-sæson i år.

Søndag bød heller ikke på et for den danske racerkører, der sluttede årets næstsidste Formel 1-grandprix i Brasilien på en 11.-plads og altså lige uden for pointene.

Det var et sammenstød i starten af løbet med Renaults Daniel Ricciardo, der sendte danskeren langt tilbage, efter at han ellers var startet som nummer ni.

Danskeren fik reddet nogle placeringer mod løbets slutning, da de to Ferrari-racere, Charles Leclerc og Sebastian Vettel, kørte sammen med få omgange tilbage og begge måtte udgå.

Magnussens teamkollega, Romain Grosjean, blev nummer 13.

Max Verstappen (Red Bull) vandt løbet foran Pierre Gasly (Toro Rosso), der fik sin første podieplads i karrieren.

Læs også: Klassisk race får overraskende anerkendelse

Nummer tre blev Carlos Sainz (McLaren), efter at Lewis Hamilton (Mercedes), som i første omgang var sluttet som treer, blev straffet for et sammenstød med Alexander Albon (Red Bull).

Hamilton, der allerede i det seneste løb genvandt titlen som verdensmester, tog skylden på sig og kom efterfølgende med en undskyldning til Albon.

Lå til point

Det så til at begynde med ud til, at Haas skulle have point med hjem fra Brasilien, efter at både Magnussen og Grosjean var i top-10 efter lørdagens kvalifikation.

Det er blot tredje gang i denne sæson, at Haas havde begge kørere til at starte i top-10.

Danskeren sluttede kvalifikationen som nummer ti, men startede nier, da Leclerc i sin Ferrari havde fået en straf på ti placeringer.

Læs også: Kevins fem sæsoner i Formel 1

Leclerc var dog hurtig til at køre sig op gennem feltet, og på fjerde omgang sendte han Magnussen tilbage på tiendepladsen.

Kort efter blev danskeren også overhalet af Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), Lando Norris (McLaren) og Lance Stroll (Racing Point) og røg uden for top-10.

På niende omgang gik det så helt galt for Magnussen, der bestemt ikke har haft en god sæson. Daniel Ricciardo kørte ind i danskeren og sendte ham helt tilbage i den tunge ende af feltet.

Efterfølgende modtog Ricciardo, der måtte i pit efter sammenstødet, en tidsstraf på fem sekunder.

Læs også: Kevin sælger sin klassiker-911

Fra den bageste del af feltet var der ikke meget, Magnussen kunne stille op med sin Haas-racer, der sæsonen igennem har haft svært ved at finde farten.

Derfor var det gode nyheder for danskeren, da en safetycar kom på banen, fordi Valtteri Bottas' Mercedes skulle løftes af banen, efter at finnen måtte udgå med motorproblemer.

Magnussen udnyttede det til at skifte dæk, og da løbet igen blev givet frit, kunne han hente et par placeringer.

Ferrarier kørte sammen

Mod slutningen af løbet kørte de to Ferrari-racere med Leclerc og Vettel så ind i hinanden i en hård dyst om placeringerne i front og måtte begge udgå. Surt for Ferrari, men godt for Magnussen, der rykkede helt op på 11.-pladsen.

Da løbet igen blev givet frit, lykkedes det også danskeren et kort øjeblik at køre sig i top-10, men han blev overhalet på sidste omgang og sluttede lige uden for pointene.

Læs også: Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Heller ikke Grosjean lykkedes med at blive i pointene, selv om han startede som nummer syv.

Han faldt tilbage i feltet, og da runden af stop var slut, endte han på en 12.-plads, men mod slutningen fik han problemer med motoren og røg helt tilbage i den tunge ende.

Sæsonens sidste grandprix køres i Abu Dhabi 1. december.

Kilde: Ritzau
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Verdens dyreste - Ferrari eller måske McLaren

Kan en bil være 185 mio. kr. værd? Ja, det kan den godt, hvis nogle er parate til at betale. Her er 185 mio. kr.-bilen plus ni andre alt for dyre brugtbiler.

Plus

Sådan får du styr på EGR-problemer

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

"Nej tak - ikke flere hjul"

Den ene af ejerne af klargørings-firmaet RTT - det er dem med taxier - træder ud. "Nu vil jeg koncentrere mig om noget uden hjul."

Online Avis Arkiv

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

3 korte fra bilverdenen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.276