23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Efter FTZ-messen: Skriften på væggen står soleklar

Mekanikere, der gør sig klar til fremtiden - mekanikere, der forbereder sig på elbilerne - mekanikere, der godt kan li’ tarteletter. Ansvarlig for FTZ-messen, Ronnie Maryon, samler trådene efter sæsonens messe i Odense

MESSE - Jeg kan slet ikke få hænderne ned. Langt over 10.000 besøgende; det var gæster, kunder og ansatte.

Ronnie Maryon jubler. Han er vicedirektør i FTZ og med særligt ansvar for messen i Odense Congress Center.

Ronnie, hvilke tendenser på det danske eftermarked efterlader din messe?

- Helt overordnet, at værkstederne er ved at omstille sig til fremtiden. Vi så det tydeligt på interessen for "Workshop 365, vejen til fremtiden." Her kan kunderne finde hjælp til alt, der kan føre deres virksomhed videre.

- Et eksempel: Hvis drømmen er at udvide, så kan man via Workshop 365 få hjælp til at planlægge og overskue økonomien, vi har tilknyttet eksperter, der har forstand på at grave og at bygge. Helt kort: Hente hjælp til hele det samlede projekt. Men jeg så også en anden interessant tendens: at konsolideringen fortsætter.

- Så alt i alt; værkstederne, er nysgerrige efter alt det der ligge ude i fremtiden.

Gælder det også nysgerrighed om el- og hybridbiler?

- Ja, i den grad. Det er tydeligt for mig, at der ude på værkstederne overhovedet ikke er tvivl om, at elbilerne kommer. Lige hvornår er usikkert - men det kræver, at man går aktivt ind i det i dag. Præcist om dette emne skulle vi have haft en messestand, var fire gange så stor.

- Kunderne har set skriften på væggen. Fremtidens udfordringer og muligheder står soleklart for de fleste.

Hvordan var interessen for egentligt værktøj?

- Testudstyr er jo et område helt for selv. Og lige nu er tendensen, at testudstyr bliver mere og mere specialiserede - f.eks. kan der være en tester specielt till afprøvning af sensorerne i frontruden.

- Vi oplevede en stigende interesse, og der var mange handler her. Det er trods alt relativt billige produkter.

Og så var der tarteletterne? Var de en succes, Ronnie?

- Det var de faktisk. Jeg ved ikke helt, hvor vigtigt lige præcis det er, når det kommer til stykket; men det er da fint at få ros også for maden. Det var jo trods alt 25.000 tarteletter.

Som var vi på Bakken

Der blev slået et hårdtpumpet slag for det danske softwarefirma Vismas e-conomic regnskabsløsning. De besøgende kunne vinde en middag for to, hvis de svingede hammeren hårdt nok og fik tilstrækkelig score. Dansk stiftede Visma oplever stærk kundetilgang, med 28.000 nye i 2018, så 125.000 virksomheder ved årsskiftet bruger e-conomic.

Kør en rigtig Formel 1

Brems, drej, giv gas - og tungen lige i munden. Bosch havde på sin stand blandt andet en konkurrence om bluetooth-højttalere med koncentrerede "racerture" i en simulator, der hældte med vejen og rystede som en rigtig bil - en simulator bygget af Dansk IngeniørService med hydraulik fra Bosch Rexroth. Formålet var at komme i dialog med mekanikerne om de mange nye fintfølende GDI-motorer (Gasoline Direct Injection) med direkte benzinindsprøjtning, der dominerer bilsalget. På et topstykke kunne man fysisk se på undersiden, hvor vigtigt det er at spænde tændrør med præcist moment (2-3 Nm) for at elektroden ikke vender "ryggen til" indsprøjtningsdysen. Bosch sælger alt til GDI-motorerne såsom luftmassemålere, tryksensorer og - naturligvis, tændrør.

Brembo. Brembo!

Wauw, lækre nittede og boltede bremseskiver! På Brembo-standen så vennerne Benny og Bob Hansen fra Fredericia "med fingrene" premium-skiver bygget op af både aluminium og støbejern for at spare vægt, lede varme væk og dermed give mere stabile opbremsninger. Benny Hansen har tidligere drevet værksted og har nu en vognmandsforretning - og ejer flere veterankøretøjer. Og som han siger; - det er jo rart at kunne stoppe igen, når den får gas...

Én mand - én frontrude

Det er smart. En kran, der gør det muligt for én mand at montere en frontrude. Der var Danmarkspremiere hos Cobra Tools på denne kran, der med fire sugekopper og et par arme gør det muligt for netop én mand at først demontere den gamle rude - og stille den forsigtigt til side - og derefter montere en ny.

Find fejlen

"Hvor lang tid tager det at finde en fejl, der ikke er der?" Se, det er et spørgsmål, man jo kan fundere over i lang tid. Det drilagtige spørgsmål man blev stillet på CTEK’s stand. Pointen er, at en moderne bil oftest vil give helt forkert udslag på en tester, hvis der ikke er strøm nok på bilen. En måde at løse det problem er at sikre strøm nok med en CTEK power-supply, der blev sit i to versioner - en til 11.000 kr. inkl. diagnosevogn og dens lillebror til 8.000 kr.

Så der nødder!

Messehallerne var mildest talt fyldt op med chokolade og slik; men hos FLEX1one var der skruet op for sundheden; her serverede Michelle (tv) og Julie nødder.

Hvem potter først?

Og mere at vinde - her et weekend-ophold: Budweg med bremsecalipre lokkede med et helt særligt spil mini-golf - kan du potte kuglen ind i hullet i en bremsecaliper.

Prøv en racerbil mere

Olieselskabet elf er med som sponsor mange steder i motorsporten; så på standen er der selvfølgelig mulighed for at køre en "rigtig" racerbil; så rigtig som en stand på en messe nu kan gøre det. Anja Sloth fra elf forklarede: - Vi er her med budskabet, at elf er olievalget for en lang række bilmærker. Men vi er her også for at underholde vores gæster - fx med en tur i vores racer-simulator.

Velbekomme!

FTZ-messen er jo på Fyn - så det er vel tæt på en selvfølge, at dagens ret er tarteletter. Pigerne her fortæller, at de skal servere i alt - er du klar; 25.000 tarteletter. Velbekomme.

Så der race

Motorsport fylder altid meget på FTZ-messerne - også i år, hvor Kasper H. Jensen fra Massiv Motorsport sammen med Katja Ellmies fortalte om årets mesterskab i DTC.








BREAKING
{{ article.headline }}
0.094