23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A: Lexus' danske direktør: så meget skal vi sælge

Lexus er tilage i Danmark. Hvor mange biler regner de med at sælge og hvorfor er der kun en forhandler i hovedstandsområdet. Lexus Danmarks nye direktør John B. Hansen svarer.

Q&A ? Først og fremmest til lykke med Lexus comeback til Danmark. Lexus er kendt for at lægge mere vægt på luksus-oplevelsen for kunden end på salgstallet. Hvordan vil du få det til at hænge sammen rent forretningsmæssigt?

! Tak skal du have, det er en fornøjelse at være en del af at bringe mærket tilbage til Danmark. Som du nævner, så er Lexus’ strategi at give kunderne en ekstraordinær god Lexus-oplevelse. Forretningsmæssigt skal det give menig for alle parter, og det forventer vi naturligvis også, at det kommer til med Lexus.

? Du har udtalt, at dit salgsmål er at blive bedre end da I forlod Danmark i 2013 - da solgte I 39 Lexuser i alt. Hvor meget over 39 sigter du - dobbelt op - mere endnu?

! For Lexus handler det ikke om er være størst målt på salg, men om at være bedst målt på produkt og kundeoplevelse. Når det så er sagt, kan vi blot gentage, hvad vi sagde officielt i sidste uge, da vi breakede nyheden om Lexus’ comeback i Danmark: Vi forventer at sælge mere.

? Lexus genfødsel i Danmark er delvist baseret på de nuværende afgiftsforhold, der er gode for hybrid og især plugin-hybrider. Hvis afgiftsforholdene ændres, er Lexus så ude af Danmark igen?

! Der er fra regeringens side en klar ambition om, at den danske bilpark bliver mere miljørigtig i årene, der kommer. Hvis Danmark skal i mål med det, opfordrer vi fortsat til, at der overvejes en teknisk baseret afgift i stedet for den nuværende værdibaserede. Hvis forholdene i Danmark er fordelagtige for miljørigtig teknologier, vil Danmark også ligge højt i prioriteringen hos Lexus, når vi kommer med nye drivlinjer.

? I starter med én forhandler, der skal have hjemme i København; hvornår planlægger I en forhandler i Jylland? Eller kommer der overhovedet en sådan?

! 60 procent af premium markedet er i Region Hovedstaden, hvorfor det giver rigtig god mening fra starten at være fysisk til stede med en forhandler i København. Men vi vil også meget gerne imødekomme danskere andre steder i landet end i Hovedstaden, og derfor vil vi sammen med den nye forhandler undersøge mulighederne for at komme endnu tættere på de kunder, der ikke bor i nærheden af København.

? Og strategi: Lexus har netop vist en konceptbil på ikke elmotor, men elmotorer - en ved hvert hjul. Peger Lexus dermed i samme retning som Jeres "mor" Toyota, der jo netop har peger ind i 2020’erne med en brintbil.

! Fremtiden vil for Lexus være elektrificeret. Altså både hybrid, el og brint. I Danmark introducerer vi fra starten således også udelukkende hybridbiler. Lexus viser senere i november vores første batteridrevne elbil frem for offentligheden, og der vil også blive introduceret Lexus brintbiler i fremtiden. Vi mener dog, at den rigtig løsning for både forbrugere og samfundet generelt her og nu i et miljømæssigt perspektiv er hybridbiler.

? Og John - hvilken Lexus har du selv?"

! Lige nu har vi ingen biler i Danmark, men jeg kigger da en del på modeller og specifikationer. Jeg kunne godt forestille mig selv bag rattet i Lexus UX, der kombinerer den høje siddeposition fra en SUV med de dynamiske køreegenskaber fra en hatchback. Eller måske klassikeren Lexus RX, der er en af markedets mest avancerede SUV’er og lige er kommet i en ny udgave. Jeg glæder mig i hvert fald.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|