ANALYSE To store internationale bilnyheder tikkede ind sidste uge: PSA og FCA fusionerer, og Volkswagen nedjusterer. Og der er en klar sammenhæng mellem de to nyheder.
Men først fusionen.
Den italiensk-amerikanske forbrødring tilbage i 2014 mellem Fiat og Chrysler har aldrig været den store succes. En fusion, der udsprang af efterveerne efter finanskrisen. Men koncernen har fejlet på flere punkter. Først og fremmest i bestræbelserne på at producere grønne biler. Koncernen har således hverken el- eller hybridbiler på hylderne.
Konsekvensen er blandt andet den groteske, at FCA har betalt 750 millioner dollar til Tesla, for at inddrage elbilerne i FCA’s pulje af biler. Fra 2020 træder nye EU-regler i kraft, hvor producenternes samlede flåde af biler ikke må udlede mere end 95 gram CO2 per kilometer i gennemsnit. Men ved at trække Teslas elbiler ind under firmaets CO2-regnskab, kommer FCA under grænseværdien.
FCA har proklameret, at de ville investere ni milliarder euro i el- og hybridbiler, men de planer kan hurtigt blive lagt i tilbage skuffen med fusionen med PSA.
FCA var tidligere på året ganske langt i fusionsforhandlinger med Renault-Nissan, som flere analytikere har peget på ville være et bedre match for FCA, men aftalen gik i vasken. At aftalen med PSA er kommet så hurtigt efter, er en indikation af, hvor desperat FCA har været for at skaffe sig en partner, der kan hjælpe med at gøre FCA grønnere.
Analyse: Hvad vil PSA med FCA?
Giver det mening, hvis Interdan også skal sælge Fiat 500, og er det en fordel for for Semler, at Volkswagen nedjusterer sine forventninger? Motor-magasinet vurderer situationen efter fusionen.