København vil være grønnere
København kommune ønsker en miljøzone i byen, som stiller krav til emissionerne fra personbiler, varebiler og lastbiler, og inden udgangen af 2030 ønsker kommunen at indføre et område af byen, hvor kun biler, der hverken udleder forurenende stoffer eller CO2, må køre. Det fremgår af Københavns Kommuneplan 2019. For at reducere luftforureningen vil vi fremme, at der er tilstrækkeligt med ladeinfrastruktur og parkeringspladser til elbiler, så det er attraktivt at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil. Kommunen vil desuden gøre det gratis at parkere sin el- eller brintbil i betalingszonerne. Hermed vil andelen af el- og brintbiler kunne øges til gavn for luftkvaliteten. Københavns Kommuneplan 2019 er den overordnede plan for byens fysiske udvikling de næste 12 år.
Billige elbiler fra Volkswagen
PRISFALD Volkswagen sætter priserne ned på sine elbiler. Den opdaterede VW Up som elbil får en rækkevidde på 260 km og sælges til 163.000 kroner, når den ankommer i 2020. Desuden gør det e-Up til den billigste elbil til dato. Med i prisen er standardinstallation af en ladeboks (Clever). I mellemklassen satser Vokswagen på den nye ID.3, en indtil den rammer de danske veje holdes der ophørsudsalg på e-Golf, der kan fås til 230.000 kroner - næsten 100.000 billigere end hidtil. Rækkevidden er 231 km.
Miljøminister prøvekører brintbil
Transport Miljøminister, Lea Wermelin (S) har været på en grøn køretur i København i en Hyundai Nexo-brintbil. Med på ministerens køretur var Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, og MF Lars Aslan (S), og de diskuterede vigtigheden af en større implementering af nulemissionsløsninger i transporten, og EU-samarbejdet i forhold til udrulningen af brint-flåder samt den nødvendige tankningsinfrastruktur.
Dyrt at køre elbil i Danmark
OMKOSTNINGER En lille eller mellemstor elbil koster i gennemsnit 6.705 kr. om måneden i Danmark, hvis man regner alle udgifter med. Det gør Danmark til det femtedyreste land i Europa. Det viser en ny analyse fra leasingvirksomheden LeasePlan, som har sammenlignet omkostninger til at have bil i 18 europæiske lande. Analysen sammenligner de totale omkostninger ved at have en lille eller mellemstor bil på en leasingaftale via sin arbejdsgiver, som kører 20.000 km om året over en treårig periode. Analysen omfatter omkostninger til reparationer, vedligeholdelse, dækskift, afskrivninger, renter, forsikringer, vejafgifter, moms samt evt. brændstof. Analysen viser desuden, at Danmark er det tredje- og fjerdedyreste europæiske land at køre hhv. diesel- og benzinbil med gennemsnitlige månedlige priser på 5.677 og 5.662 kr.
Milde vintre boomer helårsdæk
MARKEDSFØRING Helårsdæk er i fremmarch på bekostning af vinterdæk. Det skyldes milde vintre; de seneste seks vintre fra 2013 til 2018 har vi haft en gennemsnitstemperatur på 2,95 grader, hvilket er 2,45 grader højere end klimanormen. Ifølge værkstedskæden QuickPot er salget af helårsdæk mere end fordoblet i denne periode. I samme periode er salget af vinterdæk dalet med næsten 15 procent. Direktør Steen Haugaard Fransen mener, årsagen er, at dækfabrikanterne har været dygtige til at markedsføre helårsdæk, hvilket tiltrækker kunder, der ønsker blot at have ét sæt hjul til bilen og måske spare på dækhotel og skift to gange årligt på værkstedet. Quickpot råder imidlertid til, at bilisterne kører med vinterdæk og sommerdæk, fordi man går på kompromis med egenskaberne med helårsdæk. Det bakkes op af Dækbranchen Danmark, der repræsenterer dækimportører og -forhandlere. Seneste vinter kørte 7 procent på helårsdæk, mens 10 procent havde sommerdæk på, viser en optælling. Helårsdæk er en alternativ løsning for dem, der ikke kører langt og kan lade bilen stå, når der er sne og is, melder Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark. Når temperaturen kommer under 7 grader, har ingen helårsdæk sammenlignelige egenskaber med vinterdæk, anfører den tyske bilistorganisation ADAC, der støttes af danske FDM.
Prisfald på elbiler - Helårsdæk hitter - Grøn kommune
Ajour med de korte nyheder fra autobranchen