23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Motor med tidsvariable ventiler

Variabel ventilstyring taget et nyt skridt - Hyundai/Kias ny motor styrer, hvor længe ventilen er åben i forhold til motorens behov.

NY MOTORTEKNIK Alt i mens verden venter på et veritabelt elbil-boom næste år, fortsætter udviklingen af fossile motorers mekanik og teknologi. Således melder koreanerne bag Kia og Hyundai, at verdens første masseproducerede CVVD-motor får debut i en ny Smartstream G1,6 T-GDi motor.

Fremtidige bilmodeller fra de koreanske bilfabrikanter vil være udstyret med verdens første Continuously Variable Valve Duration (CVVD) teknologi. Innovationen er udviklet af Hyundai Motor Group og blev afsløret sammen med selskabets helt nye SmartStream G1,6 T-GDi-motor - den første motor, som teknologien skal anvendes i.

Fem procent mere effektiv

CVVD optimerer både motorens præstationer og brændstofeffektivitet. Teknologien til ventilregulering styrer varigheden af ventilernes åbning og lukning i forhold til kørselsforholdene, og det øger ydelsen med 4 procent, forbedrer brændstofeffektiviteten med 5 procent, og reducerer emissionerne med 12 procent, oplyser koreanerne.

- Udviklingen af CVVD-teknologien er et godt eksempel på, hvordan vi hos Hyundai Motor Group styrker vores motorteknologi. Vi vil fortsætte vores innovationsindsats for paradigmeskift og sikre bæredygtighed inden for mobilitet, siger Albert Biermann, Head of Research and Development Division hos Hyundai Motor Group.

Udstødning til turboen

Den nye SmartStream G1.6 T-GDi-motor, som blev præsenteret sammen med CVVD-teknologien, er en 4-cylindret benzinmotor med turbo, som leverer 180 hk og et drejningsmoment på 265 Nm. Den nye motor bliver den første motor med den nye CVVD-teknologi, og den er desuden udstyret med tilbageføring af udstødning ved lavt tryk (LP EGR), hvilket yderligere optimerer brændstofeffektiviteten.

Systemet returnerer en del af forbrændingsgassen fra motoren til forbrændingskammeret, hvilket giver en køleeffekt og reducerer emissionerne af kvælstofilte.

G1,6 T-GDi-motoren har desuden et lavtryksystem, som leder de brændte udstødningsgasser til turboladerens kompressor og ikke til indsugningssystemet, hvilket øger effektiviteten under acceleration.

Den nye motor er også udstyret med et integreret termostyringssystem, som hurtigt opvarmer eller afkøler motoren til den optimale temperatur, og den har en kraftigt direkte indsprøjtning på 350 bar, som dermed overgår de 250 bar i den tidligere T-GDi-motor.

Den energikrævende motorfriktion bliver reduceret med 34 procent, ved at overfladebehandle de bevægelige dele med lavfriktions-materiale.

Se video om den nye motorteknologi på youtube.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.219