23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vi vil erobre service-kontrakterne

Service-kontrakter nævnes ofte som et afgørende næste træk for de frie værksteder i jagten på at generobre markedsandele. FTZ har allerede et system, au2parts han netop lanceret. Og der er flere nye på vej.

SERVICE-KONTRAKTER De frie værksteder er bagud i forhold til mærkeværkstederne på området service-kontrakter.

Det synspunkt går igen og igen, når man søger efter en forklaring på, hvorfor de frie værksteder taber markedsandele over for mærkeværkstederne. Men hvor er der hjælp at hente? En nyhed på området er au2sab bizz; et system, der tilbydes medlemmer af værkstedskæder i au2parts-familien.

Et andet bud på en samlet løsning tilbyder FTZ-kæden AutoMester sine medlemmer. Hvordan de to systemer fungerer - og ikke mindst, hvad kan effekten være - spørger vi de to kædechefer, René Lang, au2parts og Tommy Stuckert, AutoMester.

Fra au2parts: au2sab bizz

Hvor meget koster au2sab bizz?

René Lang forklarer:

- Prisen er differentieret og tilpasset den enkelte. Dette skal jo ses som et fællesskab, man indgår i, fremfor selv at skulle ansætte en person til at varetage salget af serviceaftaler, som mange større bilhuse har. Jeg kan sige, at det ikke blive samme udgift som en ansat, men prisen afhænger af, hvor meget man bruger systemet, og hvor mange sager man sender ind. Derved er det lige for alle. Man kan ved tegning af 12 måneder få de første tre måneder gratis. Beløbet, der skal betales er cirka det samme, som det koster at have en 18-årig autolærling ansat.

Hvad er baggrunden for, at I nu lancerer au2sab bizz?

- Der er tre klare grunde: Et: Værksteder/forhandlere vil gerne have servicekontrakter. To: Værksteder/forhandlere kommer ikke selv på banen med at sælge det. Og tre: Værksteder/forhandlere vil gerne have, at andre gør det. Og det tilbyder vi.

Hvad forventer du i overordnede sætninger systemet kan gøre for Jeres værksteder?

- au2sab bizz kan mange ting: Lad mig line op: Systemet kan afgive tilbud til kunden i værkstedets navn. Det kan lave kontrakt i værkstedets navn. Det sørger for de nødvendige papirer. Det klarer den månedlige opkrævning, og det holder statistik på alle værkstedets aftaler.

Tør du gætte på, hvor mange flere service-kontrakter I kan tegne med det nye system?

- Jeg har jo kun et gæt, men i forhold til dem, der er tegnet, er vi flere hundrede procent over. Et konkret antal vil jeg ikke sætte på - det vie være useriøst og rent gætteri. Det skal dog siges, at vi er parate til at skalere systemet op med flere ansatte back-office. Jeg er sikker på, at dette vil blive så stor en hjælp i dagligdagen, at alle vil kunne se muligheden i denne form for fællesskab.

Hvad vil være det naturlige næste trin - altså hvad er næste nyhed fra Jer ad denne vej?

- Vi kan få et rigtig godt netværk af værksteder/forhandler op at stå, som kan få rigtig god gavn af hinanden på kryds og tværs af landet. Det giver jo mulighed for bilforhandlere, der ikke selv har værksted, at levere en serviceaftale med i handlen, hvis det er det der skal til. Og det er jo hele løsningen, som kunderne ønsker sig i fremtiden. Det skal være nemt og gennemskueligt. Der findes andre frække forretningsord for den slags, men nu er vi jo danske, og derfor bruger vi de danske ord vi har til rådighed: Nemt og bekvemt.

Fra FTZ: AutoMester Erhverv

Hvordan fungerer AutoMester Erhverv?

Kædechef Tommy Stuckert fortæller:

- AutoMester Erhverv har eksisteret i mange år og startede i et mindre setup tilbage i 2003/2004, uden dog på det tidspunkt at have et navn udover AutoMester. Vi indgik da en aftale med en stor landsdækkende kunde med over 2000 biler i porteføljen. Jeg blev faktisk selv ansat tilbage i 2004 som netop erhvervskonsulent - og det gav os en naturlig større fokus på dette segment og åbnede dørene til, at vi også begyndte at servicere biler for flere leasingselskaber og andre store erhvervskunder.

- Med tiden har "barnet" fået et navn - og det er AutoMester Erhverv. Konceptet er i dag mere stringent og finpudset. Vi har skærpede krav til de af vores værksteder, der er med i AutoMester Erhverv. Det er bl.a. krav til efteruddannelse, lånebiler, fakturering m.v. I dag har vi en erhvervschef ansat og et back-office på kædekontoret til at håndtere de administrative opgaver, som der naturligt følger med som f.eks. central fakturaadministration.

Hvad er baggrunden for AutoMester Erhverv?

- Igennem de mange år er vores omsætning på erhvervsaftalerne steget markant - og i dag servicerer vi biler for en lang række offentlige instanser og kommuner, leasingselskaber samt mange privatejede virksomheder - både af større og mindre karakter.

Hvad forventer du i overordnede sætninger systemet kan gøre for Jeres værksteder?

- Via AutoMester Erhverv tilfører vi vores værksteder en øget omsætning - og giver dem adgang til erhvervskunder, de normalt ikke selv ville få ind på værkstedet. Det har samtidig en afsmittende effekt på de øvrige lokale erhverskunder i området, som får øjnene op for, at deres lokale AutoMester også sagtens kan håndtere deres erhvervskøretøjer. Det gør det enkelt og lokalt for kunderne at benytte sig af dette netværk, hvor vi i dag har over 190 værksteder tilknyttet.

Tør du gætte på, hvor mange flere service-kontrakter I kan tegne med Jeres setup?

- Jeg tør godt gætte - men det bliver et gæt, jeg holder for mig selv. Jeg forholder mig til den vækst jeg kan se, vi øger år for år - og det er vores primære fokus at kunne fortsætte i det niveau.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187|instance-web04