ANSVAR Der stilles i dag væsentlig forhøjede krav til både karrosseriværksteder og autolakerere, når det gælder de stadig flere radarsensorer bag kofangere i nyere biler.
I bilernes såkaldte ADAS-sikkerhedsystemer er der ikke kun tale om kvaliteten af den anvendte kofanger men også lakeringstykkelse, brug af folie mv.
Tyske AZT - Allianz Zentrum für Technik - er i mange situationer retningsgivende i Europa for teknik og reparation, herunder data til det danske program Forsi.dk, oplyser den danske brancheforening for karrosseri og lak, SKAD.
AZT har meddelt, at der stilles krav fra stadig flere bilproducenter, såsom Mitsubishi og Tesla, i forbindelse med lakering og håndtering af radarsensorer bag kofangere. Fejlhåndtering kan betyde at sensorerne mister deres virkning eller bliver forstyrret i deres funktion.
Slib ned til ren plast
Tesla oplyser for eksempel, at laktykkelsen ikke må overskride 300 μm. Såfremt der skal lakeres på de områder, hvor sensorer er fastgjorte, så skal autolakereren slibe helt ned til plasten og genopbygge lakken fra grunden af. Lakereren skal være opmærksom på, at han eller hun ikke fjerner selve plastmaterialet, fordi sensoren ab fabrik er kalibreret til den korrekte plasttykkelse. Det betyder også, at kopi-reservedele skal have samme specifikation som den originale, da det ellers kan bevirke, at sensoren ikke fungerer.
Der kræves således brug af en tykkelsesmåler, der kan anvendes på plast, anfører SKAD.
Krav til bagkofanger
Mitsubishi har udgivet samme krav til bagkofangeren på den nye Outlander, Eclipse Cross og ASX.
Ligeledes skal lakerere være opmærksom på håndtering af parkeringssensorer med ultralyd, der gennem forkert håndtering og lakering kan miste funktionsdygtigheden.
Direktør i SKAD, Thomas Krebs, indskærper, at værkstederne skal sikre sig, at de opretter dette arbejde korrekt i Forsi, herunder brug af 1000 numre, da Forsi endnu ikke er opdateret på ADAS området.
- Vi oplever, at forsikringsselskabernes taksatorer ofte har svært ved at forstå behovet for, at lakken slibes ned til plast, og at alle lag genopbygges der, hvor sensorerne sidder. Dermed kan taksatorer påtage sig et ansvar for følgeskader, hvis de ikke ønsker at betale for dette arbejde. Værksteder har i sådanne tilfælde pligt til at informere bilejeren, da undladelse af at følge bilfabrikkens anvisning kan medføre fare, siger Thomas Krebs.
Sjusket lakarbejde kan blokere sensorer
Radarsensorer bag kofangerne er kalibreret til tykkelsen på både kofangeren og lakeringen. Derfor er det vigtigt at følge bilfabrikkens anvisning, anfører SKAD.