CRASHTEST Ældre og rustne biler deformerer anderledes og ringere, end da samme bil var ny. Dermed bliver sikkerheden forringet med op til 20 procent. Det viser verdens første brugtbil-crashtest udført af EuroNCAP i samarbejde med svenske Folksam, Villaägerne og engelske Thatcham. Testen blev udført på en VW Golf generation V (2204-2008) og en Mazda 6 genereation I (2003-2008). Begge biler fik ringere crashtest-resultat i EuroNCAP-testen, end da bilerne var nye - med værst resultat for Mazda’en. Her slog testdukken først hovedet i airbag’en, som den skulle, men blev derefter kastet tilbage og slog baghovedet kraftigt imod B-stolpen mellem bilens døre. Da bilen var ny, og blev crashtestet, ramte dukken nakkestøtten. Dermed konkluderer test-arrangørerne, at den rustne bil deformerede anderledes som brugt og rust-angreben - med dødeligt udfald, hvis testdukken havde været et menneske.
Golf’en blev sænket fra en svag femmer (33 point som ny) til en stærk firer med 32 point som brugt. Dermed var forskellen i crash-sikkerhed her marginal.
Mazda’en derimod gik fra en svag firer som ny (26 point) til 18 som brugt. Test-arrangørerne anfører, at en anden Mazda, med alvorlige rustskader, givetvis ville have opført sig anderledes alt efter, hvor rusten havde angrebet bilen.
- Det handler desuden ikke om bilmærke, idet sikkerhedsproblemet findes på mange andre biler med alvorlig rust. Biltest er i årevis blevet udført på nye biler. Men mange køber brugt bil, og derfor er det interessant at undersøge, hvordan bilers sikkerhed udvikler sig, når rusten tærer i vitale dele, udtaler Ulf Stenberg, chefjurist hos Villaägarna.
Rust påvirker bilers crash-sikkerhed
En Mazda 6 gik fra fire nybil-stjerner til tre stjerner ved den første EuroNCAP-test med crash af cirka 10 år gamle og ganske rustne biler uden rustbeskyttelse. En VW Golf fik fire i stedet for fem nybilstjerner.