23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ni mærkeværksteder til kamp mod Skorstensgaard

En række mærke-bilforhandlere i Skive har startet en kampagne, der skal holde på kunderne efter den frie værkstedskæde Skorstensgaards lokale rabat-markedsføring.

KONFLIKT En kampagne blandt byens mærkeforhandlere i den midtjyske købstad Skive mod værkstedskæden Skorstensgaard bliver budt velkommen af den frembrusende kapitalkæde, ejet af de to tvillingebrødre Anders og Martin Skorstensgaard.

I lokale medier i Skive har Skorstensgaard indrykket store annoncer med budskabet om, at alle service- og reparationstilbud fra de lokale mærkeværksteder bliver mødt med 20 procent prisdump hos Skorstensgaard.

Denne melding, og viden om den stærkt ekspanderende frie værkstedskædes succes overalt i landet, har fået Skives ni mærkeforhandlere til at køre tilsvarende annoncering, herunder biografreklamer, radiospots, sociale medier og youtube-film, under en nylanceret kampagne med hjemmesiden bedstebiltjek.dk.

I kampagnen slår mærkeforhandlerne blandt andet til lyd for, at frie værksteder ikke har nær samme muligheder som mærkeværksteder for at servicere og reparere både nye og ældre biler, når det gælder indsigt i de pågældende mærker, uddannelse og udstyr.

Voldsom markedsføring

Talsmand for mærke-gruppen er Søren Ramsdahl, GR Biler med Ford og Hyundai i Skive. Han siger til Motor-magasinet, at kampagnen direkte er møntet på Skorstensgaards nylige etablering i byen og markedsføringsmæssige fremfærd.

- Det er rigtig positivt, at samtlige mærkeforhandlere i Skive har fundet sammen, på trods af vores konkurrence indbyrdes. Vi har altid haft et fint forhold til oplandets frie værksteder, selv om vi også her er konkurrenter. Vi har jo længe selv tilbudt prismatch til service- og reparationstilbud fra oplandets frie værksteder. Men vi synes, at Skorstensgaards markedsføring er markant og voldsom, også på nettet, hvor Skorstensgaard kommer først, selv om folk søger på bilmærker. Så vi mærkeforhandlere følte, det var nødvendigt at finde sammen for at yde modstand på en saglig måde, herunder at forklare forskellen på mærkeværksteder og ikke-mærkeværksteder, siger Søren Ramsdahl.

Tager "vores" nyere biler

Han beklager, hvis nogle frie værksteder i oplandet mener, at mærkekampagnen er møntet på konkurrence med dem.

- Oplandets værksteder har traditionelt taget sig af de ældre biler. Nu ser vi, at Skorstensgaard tager "vores" nyere biler. Bilejerne skal kende det sande billede af forskelle og fordomme, og vi kan se, at der er god gang i dialogen på Facebook for og imod, og om pris og kvalitet. Det vigtigste for os er, at folk tager stilling i debatten, siger Søren Ramsdahl. Han oplever, at forhandlernes fælles budskab allerede har givet mange positive tilbagemeldinger.

Skorstensgaard: Forbrugerne taler

Fra Skorstensgaard siger adm. direktør Anders Skorstensgaard, at han glæder sig over mærkeforhandlernes modtræk.

- Hos Skorstensgaard kæmper vi for lavere værkstedsregninger til bilejerne. Det er derfor, vi hos Skorstensgaard har skabt et koncept, hvor vi skaber mere konkurrence og giver bilejerne større åbenhed, lavere priser og mere dynamik. At der selvfølgelig er prisforskel på mærkedelen og frie værksteder er soleklart for bilejerne. Jeg har selv arbejdet syv år i mærkedelen og har erfaring derfra vedrørende deres prissætning. Og jeg er slet ikke nervøs for mærkeforhandlernes kampagne. Det er kun godt, at mærkeværkstederne, efter Skorstensgaards åbning i Skive, nu også anerkender, at prisen har en betydning for bilejerne. Så er det op til forbrugerne at vælge, hvilken aktør som de mener er den bedste, og dermed hvor de vil lægge deres penge, siger Anders Skorstensgaard.

Vækster med millioner

Han tilføjer, at rigtigt mange af Skorstensgaards mekanikere kommer fra mærkeværkstederne.

- Vi forventer en vækst med op mod 100 millioner kroner i omsætning i år. Overholdt vi ikke vores koncept, ville kunderne hurtigt bakke ud. I stedet er kundetilfredsheden i top hos os, og bilejerne, branchen og en jury har tre år i træk kåret Skorstensgaard til "Årets Værksted" ved Auto Awards. Bilejerne triller kun ind til Skorstensgaard, fordi de ved, at både kvalitet, service og pris er i orden. Så det er kun godt for bilejerne i Skive, at der nu er øget konkurrence, siger Anders Skorstensgaard.

De frie værksteder kan alt

I forhold til mærke-kampagnen bedstebiltjek.dk i Skive mener direktøren, at det er helt afgørende for kundernes tillid til de friværksteder, at kunderne ved, at Skorstensgaard, ligesom alle andre frie værksteder, har indgående kendskab til alle bilmærker og årgange, har adgang til bildata til de nye biler samt at mekanikerne er fuldt opdateret på nye teknologier og viden om bilerne igennem uddannelse og kurser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|