23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

- Selvfølgelig kan vi kalibrere udendørs efter rudeskift

Motor-magasinet var med Dansk Bilglas til kalibrering af kameraet i en forrude på en parkeringsplads i Nordjylland med brug af tavler, waterpas, OBD-stik og bærbar pc.

REPORTAGE Rudemontør Søren Winther folder tommestokken ud, så han kan måle den korrekte højde til det bil-specifikke kalibreringsskilt og afstanden til bilen. Motor-magasinet er inviteret med til en kalibrering af et bilrude-kamera under åben himmel foran Burger King ved Nørager syd for Aalborg. Dansk Bilglas vil nemlig gerne demonstrere - efter debat her i fagbladet - at kalibrering sagtens kan foregå udendørs, når bare vejret ikke er for slemt. Denne dag er der våd asfalt og tunge bygeskyer på himlen, men lige nu holder det tørt.

Koordinerer med kunden

- Vi finder næsten altid ud af en løsning under et tag eller i en parkeringskælder, hvis vejret ikke er med os. For der er selvfølgelig dårlig økonomi i at køre forgæves, og meget kan aftales på forhånd via også vores callcenter, siger kundeservicechef Niels Johnstad-Møller, der er med ekstraordinært i dag. Dog sender Dansk Bilglas to mand, hvis meget store ruder skal monteres ude. De 35 dyrt udstyrede montørbiler på landsplan bliver hver dag pakket hjemmefra på Dansk Bilglas’ 28 faste værksteder med de aktuelle ruder og forskellige kalibreringsskilte alt efter bilmodeller til dagens arbejde.

Skudsikkert system

Alt omkring en kalibrering foregår efter en nøje defineret proces, der beskrives i softwaren fra Hella Gutmann og Texa på den bærbare pc, som Søren kobler op med mobiltelefonen som hotspot.

- Vi kan simpelthen ikke gøre noget forkert, når bare vi følger den beskrevne proces. Hvis der er bare det mindste problem i forhold til for eksempel underlagets hældning eller lysforhold, så vil systemet ikke lave en kalibrering, siger Søren Winther. Han sætter nu en OBD-udlæser i bilens stik under instrumentbordet - også her guidet af pc-skærmen, idet nogle OBD-stik kan sidde svært findbare steder.

Fejludlæsning vigtig

Nu skal bilen fejludlæses først. For finder kalibrerings-softwaren en sjælden gang en alvorlig styreboksfejl i bilen, skal rudemontøren afgøre - sammen med kunden - om bilen skal på værksted for at få repareret problemet, der udløser fejlmeldingen. Det kan eksempelvis være et defekt anhængertræk, der via CANbus blokerer for rudekalibreringen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|instance-web04