23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere EU-lande støtter fossil udløbsdato

Klima- og energiminister Dan Jørgensen er i spidsen for en alliance på mindst ni lande, der ønsker et EU-stop for nye biler med forbrændingsmotor i 2030.

KLIMA 18 ministerkolleger tog velforberedte ordet på klima- og miljøministrenes møde i Luxembourg i fredags, da klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) præsenterede detaljerne i det danske oplæg til stop for salg af nye diesel- og benzinbiler i 2030.

De var nemlig adviseret på forhånd om erklæringen, da transportminister Benny Engelbrecht (S) bebudede det danske initiativ på sit ministerrådsmøde to uger før. Desuden har Dan Jørgensen været aktiv på den diplomatiske front.

Danmark blev støttet af Luxembourg som medforslagsstiller ved fremlæggelsen, som er en opfordring til EU-kommissionen om at udarbejde en plan for udfasning benzin- og dieselbiler. Det skal ske som led i at gøre EU klimaneutral senest i 2050.

Dan Jørgensen opfordrede til at iværksætte passende initiativer, der kan overkomme barrierer for omstilling til nulemissionsbiler, herunder en tilpasning af det indre markeds regler, så det bliver EU-lovligt at slå grænsebommen ned for biler, der bruger et fossilt brændstof.

Videre foreslog den danske regering at undersøge mulighederne for, at man både i de enkelte lande og på EU-niveau kan skynde på udfasningen. Det kunne være ved hjælp af skærpede CO2-standarder, miljøzoner, afgiftslempelser, road pricing og infrastruktur.

- EU-kommissionens egen analyse viser, at ingen nye benzin- eller dieselbiler skal sælges efter 2040, hvis man skal nå målet om klimaneutralitet i 2050. Transportsektoren står for 12 procent af CO2-udledningen i EU, og det er den eneste sektor med stigende udledning, påpegede Dan Jørgensen.

Flere lande støtter op
Syv lande støtter klart det dansk-luxembourgske initiativ, nemlig Frankrig, Holland, Sverige, Slovenien, Portugal, Litauen og Irland. Spanien er også positiv.

Tyskland viger tilbage fra et lovmæssigt stop, men bruger mange penge på at elektrificere transportsektoren.

Målet er 30 millioner ladestationer i 2030. Østrig, som stadig ledes af et forretningsministerium, vil først udbygge infrastrukturen og ønsker en EU-strategi.

Biler ender i Østeuropa
Letland og Tjekkiet klagede over de brugte dieselbiler, der dumpes hos dem.

Rumænien, Slovakiet, Italien og især Bulgarien understregede, at elbiler er for dyre. Den bulgarske minister er klart den mest skeptiske

Holland har intentioner om et stop i 2030. Frankrig siger stop i 2040. Storbritannien og Østrig indforskrives også i gruppen af lande, der vil udfase biler med forbrændingsmotor i løbet af 10-20 år.

Videreførelse af VLAK-plan
Dan Jørgensen og Benny Engelbrechts offensiv er en videreførelse af VLAK-regeringens politi på dette område, der begyndte med daværende statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) åbningstale for et år siden om en million grønne biler i 2030.

VLAK-regeringens mål var frivilligt stop for markedsføring af fossilbiler i 2030 og hybridbiler i 2035. EU-kommissionen fastslår nemlig, at de nuværende regler hindrer et nationalt forbud.

S-regeringens plan A er et EU-stop overalt i EU. Plan B er en undtagelse for de lande, som ønsker en hurtigere udfasning.

Ursula von der Leyen overtager posten som EU-kommissionsformand den 1. november. Selv om sammensætningen af den ny kommission ikke er helt på plads endnu, så har lovet at stramme EU’s CO2-målsætning fra 40 procent reduktion i 2030 til 50-55 procent.

Den afgående energikommissær, Miguel Arias Cañete, fremhævede, at et nationalt forbud kræver kommissionens godkendelse. Han lovede, at den ny kommission igen vil kigge på de instrumenter, der er til rådighed.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063