23948sdkhjf

Top 100: Der er gode penge i autobranchen

Motor-magasinets Top 100 magasin udkommer 4. oktober.

ANALYSE Stigende omsætning og rekordhøjt plus på bundlinjen Det er den overordnede konklusion i Autobranchens Top 100, hvor Motor-magasinet sætter den samlede autobranche under lup ved at analysere godt 250 årsregnskaber fra virksomheder fordelt på 10 underbrancher. Top 100 magasinet er i år på hele 88 sider og udkommer med avisen 4. oktober.

Læs hele udgivelsen her: Autobranchens Top 2019

Det er også store tal, der jongleres med i den danske autobranche. Den samlede omsætning for de godt 250 analyserede virksomheder er på næsten 100 mia. kr. (97,2). Til sammenligning omsætter modebranchen for under halvdelen (47 mia. kr.) og mediebranchen kun for 30 mia. kr.

Indtjeningen ligger også i den solide ende: Det samlede resultat før skal er på 4,5 milliarder kroner samlet - en stigning på 6,7 procent i forhold til 2017.

Knap halvdelen af branchens virksomheder øger indtjeningen i 2018. Branchens samlede bundlinjestigning på 11 procent sikrer dog et rekordhøjt indtjeningsniveau, som kompenserer for faldet i det foregående år.

Afgiftsændring spøger stadig
Branchens livscyklus starter populært sagt med importørerne og slutter med autogenbrugerne.

I 2018 faldt antallet af nyregistrerede personbiler med 3.000 enheder, svarende til 1,4 procent. Alligevel løfter den samlede autobranche omsætningen med 5 procent, hvilket er fordelt på fremgang hos to af tre virksomheder.

En bærende årsag til autobranchens indtjeningsmæssige splittelse er nedsættelsen af registreringsafgifterne i efteråret 2017, som har påvirket autovirksomhederne forskelligt.

Ændringerne gjorde kort fortalt bilerne billigere, hvormed det er blevet muligt at rykke en bilklasse op for stort set de samme penge. Mikrobilerne måtte derfor populært sagt vige til fordel for minibiler, mens bilforhandlere i premium-segmentet også melder om voksende bundlinjer.

Samtidig er den økonomiske fordel ved at lease blevet mindre med ændringerne.

Lagerværdien falder
Konsekvensen er et fald i leasede biler på 7 procent, hvilket især påvirker indtjeningen hos de leasingselskaber, som kun beskæftiger sig med leasing af biler.

Omvendt er salget af biler til privatpersoner steget med 3 procent, mens der sidste år blev indregistreret 5.950 færre biler til erhvervsmæssigt brug, da erhvervsbilerne blev snydt for afgiftsnedsættelserne i 2017.

Med til historien hører også, at flere virksomheder har tabt penge som følge af lagernedskrivninger, da bilerne på lagrene med et blev mindre værd, da afgifterne blev omlagt. Samtidig kæmper flere med højere omkostninger i forbindelse med den øgede administrative byrde, registreringsændringerne har medført.

Fremgang for eftermarkedet
Den stadigt voksende bilpark, flere kørte kilometer på vejene og et stigende antal bilskader, tyder på, at eftermarkedet ikke vil stagnere på kort sigt.

Bilparken vokser. Og i år er den samlede person- og varebilpark på mere end tre millioner biler, hvilket er det højeste nogensinde. I slutningen af tredje kvartal i år var der i alt ca. 1,7 millioner personbiler og ca. 240.000 varebiler, der var op til ti år gamle. Dette er en stigning på henholdsvis 5,1 pct. og 5,4 pct. i forhold til ultimo tredje kvartal i 2018.

Det giver noget at rive i for værkstederne. Både aktivitet og indtjeningen er da også steget blandt landets største værksteder. To af tre virksomheder i segmentet øger omsætningen, mens fem af otte forbedrer bundlinjen, der samlet bliver fordoblet. Det skal bemærkes, at en analyse som Top 100 kun omhandler de allerstørste virksomheder, så lokale værksteder og mindre kæder indgår derfor ikke i analysen.

Fremgangen illustreres tydeligst af Skorstensgaard Danmark, som leverer den højeste omsætningsfremgang af alle virksomheder i dette års udgave af Autobranchens Top med en vækst på 53 procent.

Autogrossisterne er tilbage på indtjeningssporet efter et barsk 2017, hvor de fleste af branchens virksomheder gik tilbage på bundlinjen.

Fire af seks virksomheder øger indtjeningen i løbet af det seneste regnskabsår, så branchens samlede indtjening mere end fordobles i sammenligning med det foregående regnskabsår. Ironisk nok trækkes fremgangen primært af en virksomhed med røde tal på bundlinjen. Opkomlingen AD Danmark barberer nemlig mere end 20 mio. kroner af sidste års underskud, hvilket er stærkt medvirkende til, at autogrossisterne som helhed løfter indtjeningen fra 21 til 47 mio. kroner.

FTZ, der er branchens suverænt største spiller, omlægger regnskabsperioden, så det seneste regnskab kun indeholder syv måneder. FTZ udgår derfor fra de kvalitative konklusioner.

Autogenbrugere er et nyt kapitel i Top 100, og desværre et negativt et af slagsen. Indtjeningsevnen faldt hos landets største autogenbrugere. Kun hver tredje virksomhed forbedrede bundlinjen i et segment, hvor det samlede resultat før skat faldt med 21 procent.

Top 100 følger med Motor-magasinet fredag 4. okrober.

Artiklen er en del af temaet Top 100 Brancheanalyse 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109