KLASSIKER-RENOVERING Der er ikke så mange M3’ere, altså den første E30 M3 med den 4-cylidnrede motor. Og der er endnu færre af denne her, BMW E30 M3 i Evo2-versionen.
Ikke desto mindre er det netop en BMW E30 M3 Evo2, der netop har gennemgået den virkeligt store tur på specialværkstedet Schmiedmann i Odense. En M3 Evo2 med rattet i den forkerte side - og netop det er faktisk en stor del af historien.
Historien om netop denne bil kører sådan her:
Englænderen Christos - og han gemmer sit efternavn - var allerede i midten af 80’rne fan af BMW - han kørte da også rundt i en BMW E21 Alpina C1. Efter at have set den nyligt annoncerede E30 M3 i 1986 var Christos fra første øjekast forelsket.
Desværre kunne den kun fås med venstrehåndsstyring, og da Christos boede i England og kun kan køre i højrestyrede biler, var dette ikke en mulighed. I to år ventede han forgæves på at BMW skulle lancere en højrestyret model; så han opgav håbet og valget faldt derfor på en 911.
Men - sådan helt tilfældigt. Da Christos i august 1988 er på vej hen til Porsche-forhandleren med en check i lommen til en ny 911, stopper han på en tankstation og bladrer i den seneste udgave af Car Magazine. Her var der en annonce for firmaet Autobahn, der tilbyder højrestyrings-konverteringer til BMW E30 M3. Christos dropper tanken om en 911, og jagten går på ny ind efter en M3. Da han 90 minutter senere står hos Autobahn i Huddersfield, spotter han en trio af M3’ere. En enkelt stikker ud fra mængden. Det er en M3 Evo2 i Macau Blau - ikke til salg ganske vidst. Men drømmen om en "almindelig" M3 var dømt ude. Det skulle være en Evo2.
Og efter indædt arbejde med at ringe rundt, fandt han pludseligt én. En bil, der viste sig at have kørt som pressebil. Dér var den!
Der er gået 31 år siden Christos købte sin elskede Evo2. Og der er gået 15 år siden, han sidst så bilen i komplet stand, og der er ingen tvivl om at det har været 15 år med savn. Bilen står nu færdig hos Schmiedmann i Odense og venter på at komme tilbage til sin ejer.
Så vil Christos sætte sig ind i bilen - med rattet i højre side - og med Liverpool-mærkaten på bagruden, hvor han vil køre hele vejen hjem til England. Han har allerede drømme om at køre omgange på Nürburgring og britiske b-veje. Men først skal bilen køres til.
- Så 1000 km med blød fod, Christos.
Ikke bare M3 - men M3 Evo2
Alt det klassiske er i spil i denne restaurering. Er det en original bil, og har den en spændende historie? Men jo, denne røde BMW M3 er en ægte M3 Evo2, og den har tilmed en mildest talt særlig historie med sig.