MOTORSPORTSFORRETNING Henrik Eilertsen på 52 år har fart i forretningen og i racerbilen. Når han i hverdagene går derhjemme på værkstedet i Espergærde nord for København og skruer på kundernes biler, er det ved siden af sine egne racere.
Den lille samling af racerbiler tæller en Peugeot 208 Diesel, som kører klassen 1600 Challenge og bilen, der er aktuel lige her: En Ford Escort 1,3 med 133 heste.
Det var Escorten, som fik æren af at blive luftet ved dette års Copenhagen Historic Grand Prix i 1300 ccm-klassen op til årgang 1971. Det blev en ualmindelig vellykket weekend for Henrik Eilertsen og hans team. Henrik og Escort sluttede weekenden af som vinder af klassen. Men det var ikke alt. Slet ikke alt.
Mere race og flere kunder
At være med til arrangementer som CHGP skal ikke undervurderes, og det var da ikke udelukkende held, at Henrik Eilertsen vendte næsen hjem med ikke alene en ny pokal, men også med ny kunde til samlingen.
Det er en karriere, der startede i motocross og ledte over i gokart og endnu videre til 1600 Challenge - Henrik Eilertsen har altid haft fart på. Han kører stadig 1600 Challenge, i øvrigt i den første og eneste dieseldrevne bil, men denne weekend er han endt i sin Escort til årets Grand Prix i København. Og det er gået over al forventning.
Henrik vinder suverænt finalen i sin historiske klasse og kan altså stille endnu en pokal hjem på hylden.
Selvom han egentlig bare skulle lære klassen, banen og ikke mindst bilen at kende, så præsterede han ud over det sædvanlige.
- Forventningerne har været at gøre det godt. Men efter tidtagningen kunne vi konstatere, at jeg havde sat bedste tid. Og så endte det med et rigtig godt resultat, fortæller Escort-køreren.
- Som vinder på banen bliver man lagt mærke til, og det kaster gode forbindelser af sig. Selvfølgelig synes kunderne, at det er sjovt at få lavet deres bil på et værksted, som formår at skrue på vinderbiler.
Henrik fortæller videre, at det lokker kunder til på en anden måde:
- Jeg har faktisk fået en ny kunde, som havde en gammel Fiat 500, så han kommer op på værkstedet på mandag, så det har faktisk givet noget. Når man står der med en racerbil, falder man hurtigt i snak med forskellige interesserede mennesker og i dette tilfælde kastede det jo også en ny kunde af sig.
Racerbiler kører ikke på benzin
Tilbage på Henrik Eilertsens værksted står racerbilerne side om side med kundernes biler, som også skal passes og plejes.
Det kan være hårdt arbejde, men gode samarbejdspartnere får det hele til at køre rundt - og negative kommentarer bliver fuldstændigt ignoreret:
- Heldigvis er der meget få, der har en negativ holdning overfor motorsport. De fleste ønsker tillykke og følger med i, hvordan vi klarer os. Det er en fed følelse, når man går rundt nede i byen og folk kommer hen og klapper en på skulderen.
- Der er rigtig mange, der synes, det er sjovt at følge med, og selvom det måske ikke giver omsætning lige her og nu, giver al den omtale helt sikkert noget på den lange bane.
Samtidig indser Eilertsen, at han ikke var kommet så langt uden støtte og hjælp udefra. Han fortæller, at han har mange samarbejdspartnere fra branchen som eksempelvis FTZ. Det er uundværlig hjælp. For som han siger: "Racerbiler siges jo ikke at køre på benzin - de kører på penge."
Mere fart gi’r mere omsætning
Vel er det sjovt at køre motorløb - men for nogle er det mere end det. Hør hvad Automester-mekaniker Henrik Eilertsen fortæller.