DIREKTIONSGANGEN Tidligere vicedirektør hos FTZ, Jens N. Andersen tiltræder den 1. november en nyoprettet stilling som såkaldt Group Aftersales Direktør hos Semler Mobility.
Da det er et af de store ryk i den danske autobranche er Andersen til Semler i sig selv et interessant skifte. Men hvad er det store perspektiv i, at en af de mest markante direktør-profiler fra den frie del af autobranchen nu træder ind i topstilling på importørsiden? Der er spørgsmål nok.
Vi spørger adm. direktør i Semler Mobility, Ulrik Drejsig.
Ulrik Drejsig, hvad var det ved netop Jens N. Andersen, der fik dig til at vælge ham som ny direktør?
- Jens er i min optik en af landets allerdygtigste eftermarkedsprofiler. Han har en proven track record, et stærkt kommercielt mindset, et stort drive og en passion som leder for at nå resultater sammen med mennesker.
Der er interessant, at Jens N. Andersen kommer fra et noget andet hjørne af den danske autobranche. Hvad ligger der i dét? Gemmer der sig en strategi-justering her?
- Det er en grundsten i Semlers strategi at have glade kunder og høj kundetilfredshed. Det er fundamentet og det allerbedste udgangspunkt for at styrke markedsandelen på eftermarkedet.
- Jens skal netop være med til at styrke vores og forhandlernes position på det autoriserede eftermarked. Konkurrencen er benhård og stigende.
- Den konkurrence forholder vi os naturligvis til i Semler og jeg er sikker på, at vi med Jens på holdet sammen med alle de dygtige medarbejdere og servicepartnere kan styrke vores konkurrencekraft yderligere i markedet.
Er et kursskifte på vej?
Hvordan ser hovedpersonen selv på skiftet?
Jens N. Andersen, hvad fik dig til at gå i retning af Semler - det er jo importørdelen til forskel fra den frie del, du kommer fra?
- Ulrik Drejsig og hans team var hurtig til at tage fat i mig, og præsenterede nogle rigtigt spændende tanker omkring, hvordan de ser eftermarkedet og mulighederne i Semler-regi. Det var en særdeles interessant og intens proces, hvor jeg hurtigt blev klar over, at der lå en rigtig spændende opgave, hvor jeg kan se mig selv bidrage til strategien for fremtiden i eftermarkedet, og samtidig være med til eksekveringsdelen.
- Det har personligt også betydet rigtig meget, at vi som branche står foran en teknologisk udvikling, hvor jeg indtil nu ikke har været med i det forreste lokomotiv. De næste år bliver vilde på stort set alle parametre, når man taler om biler og slutbrugere. Nu får jeg så muligheden for sammen med Semler at være med forrest, når vi taler om el-biler, connected cars, mobilitetsløsninger og i det hele taget slutbruger fokus. Det tænder sgu en gnist i mig.
Hvad bliver den største udfordring for dig som Group Aftersales Direktør.
- Jeg trives med udfordringer - de er til for at blive håndteret. Det bliver en spændende udfordring at lære organisationen at kende, forstå hvordan man arbejder i dag samt sikre gensidig tillid mellem teamet, forhandlere og mig, som den nye på holdet. Jeg er heldigvis begunstiget af at kunne opstarte nye og friske relationer og diskussioner i hele værdikæden.
- Man behøver i øvrigt ikke tænke så meget over, om det er den autoriserede verden eller den uautoriserede verden, jeg skal bevæge mig. Det handler om, hvordan jeg bedst bringer min værktøjskasse og mine erfaringer i spil sammen med det eksisterende team af medarbejdere og forhandlere.
Skal de mange mærkeværksteder i Semler-familien til at købe uoriginale reservedele?
- Det kan være svært at spå om fremtiden og de muligheder og behov, der opstår. Som jeg ser det, så kommer vi fortsat til at arbejde med løsninger, der følger de anvisninger som vi har aftalt med vores partnere.
FTZ-direktør går til Semler
Jens N. Andersen forlod i sidste måned sin stilling som vicedirektør hos FTZ. Han tiltræder nu en ny stilling som Group Aftersales Direktør hos Semler Mobility.