23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Landsretten lukker nyt leasinghul

Landsretsdom en sejr for den frie del af autobranchen, mens importører og mærkeforhandlere får sværere ved at fifle med begrebet "nyvognspris". Leasing-aktør glæder sig over dommen.

BILAFGIFTER Skattestyrelsen vil formentlig rejse en række sager om indkomstforhøjelse vedrørende værdien af fri bil, og måske også hæftelsessager mod arbejdsgivere. Det mener revisions- og rådgivningsfirmaet EY’s Skatteafdeling (Ernst & Young), efter at Østre Landsret har truffet afgørelse om forståelsen af begrebet "nyvognspris" i forhold til ligningslovens som en stadfæstelse af en byretsdom.



Dommen angår beskatningsgrundlaget for fri bil anskaffet højst tre år efter første indregistrering - og EY’s Skatteafdeling forventer furore hos blandt andet landets virksomheder samt også i autobranchen om sagen.



Resultatet af dommen er nemlig, at "nyvognspris" skal forstås som den pris, en slutbruger skal betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt, og dermed at goder, der stilles til rådighed af arbejdsgiver, skal beskattes med den værdi, som det ville koste medarbejderen at erhverve godet i fri handel.



Konsekvensen af afgørelsen



EY’s skatteafdeling forventer, at skattemyndighederne fremover vil have øget fokus på, om arbejdsgiver anvender den rigtige "nyvognspris" ved opgørelse af værdi af fri bil, og, som efter landsrettens afgørelse, altså skal forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt.



Jacob Kofoed, Associate Partner hos EY, forventer, at skattemyndighederne vil se på, om den værdi, arbejdsgiver anvender, udtrykker den reelle markedspris i kølvandet på Østre Landsrets dom, og som, måske i flere tilfælde, kan være højere end den nyvognspris, arbejdsgiveren har fået oplyst af forhandleren eller leasingselskabet.



- Derfor forventer vi, at adskillige arbejdsgivere vil modtage henvendelser fra skattemyndighederne, hvor skattemyndighederne vil anmode om en redegørelse for det anvendte beskatningsgrundlag. Vi vil formentlig opleve en del sager omkring forhøjelse af medarbejderens indkomst, med korrektion af værdi af fri bil, ligesom det heller ikke kan udelukkes, at der vil forekomme enkelte sager mod arbejdsgivere om arbejdsgiveres hæftelse for ikke indeholdt skat og arbejdsmarkedsbidrag, siger Jacob Kofoed.



Han forudser, at skattemyndighedernes i første omgang vil have fokus på de dyrere biler, hvor der kan være størst forskel mellem den anvendte "nyvognspris" og den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt.



Sejr for den frie autobranche



En brancheaktør, Michael Fiil hos Leasebil.nu, der driver leasingkæde via en række brugtbilforhandlere landet over, hilser dommen og konsekvenserne for autobranchen velkommen.



Han mener, det i årevis har været et problem for den frie del af autobranchen, at beskatningsgrundlaget på en brugt bil er større end på en tilsvarende ny.



- Det er en udfordring som brugtbilforhandlerne, leasingfirmaer og andre i den frie branche er stødt på rigtig mange gange gennem årene, og vi har intet kunnet gøre. Det bliver nemmere nu, efter landsretsdommen i denne særdeles principielle sag, hvor dommen siger, at beskatningsgrundlaget skal modsvare bilens markedsværdi og ikke importørens kreative pris efter rabat, siger Michael Fiil og fortsætter:



- Det er sundt for markedskræfterne, at der lukkes et hul mere. Vores forhandlere har ugentlig stået i situationer, hvor vores beskatningsgrundlag på for eksempel en tre år gammel Audi A4 var højere end på en tilsvarende ny. Problematikken har ført til, at spillere i brugtbilbranchen også har været kreative, og det håber jeg stopper nu.



Har tabt mange salg



Han tilføjer, at leasebil.nu altid udsteder en beskatningsattest til firmaet, der indgår leasingaftalen - altså en indeståelse fra leasingselskabet om beskatningsgrundlaget.



- Jeg tror, taberen i sagen fra Østre Landsret ville ønske, han også havde fået det af sælger.



- Vi har gennem årene tabt mange salg på leasing alene fordi, vores beskatningsgrundlag var højere end andres. Selvfølgelig betyder det rigtig meget, hvad man som bruger af bilen skal betale i skat, men snyd er det samme som at selvangive mindre, end man har tjent - og dermed leve i håb om at det ikke opdages, siger Michael Fiil.



Han giver et eksempel: På importerede biler, som er fyldt tre år, gælder særlige vilkår for udregningen af beskatningsgrundlaget. Bilens pris i Tyskland + dansk moms + klargøringsomkostninger + den beregnede registreringsafgift. Selvom det giver et attraktiv beskatningsgrundlag, har leasebil.nu alligevel set grundlag, som er over 100.000 kroner lavere.



- Dommen er endnu en sejr for den frie branche, præcis som L4 har været det. Tak for det, siger Michael Fiil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.149