VIDEN I takt med at elbiler har fået længere og længere rækkevidde, øges batteriers spænding og effekt til dødelig styrke. Det giver udfordringer for autobranchen. Derfor har autoskadebranchens organisation SKAD lanceret en guide for såvel værksteder som forsikringsselskaber om farer, løsninger og betaling for forsvarligt skadesarbejde.
Guiden er et resultat af flere års arbejde med udfordringer i forhold til trafikskadede el- og hybridbiler, hvor det har vist sig, at udfordringen især ligger i håndtering af skadede lithium-ion batterier, der kan bryde i brand længe efter kollisionen.
Lovgivning mangler
Forfatteren til guiden, SKAD-direktør Thomas Krebs, der er ingeniør i svag- og stærkstrøm, benytter lanceringen til at beklage, at myndighederne ikke lovmæssigt har placeret ansvaret for el-delen i el- og hybridbiler.
- Stærkstrømsbekendtgørelsen går til opladestikket og omfatter derfor ikke køretøjer udstyret med stærkstrøms-batteri. Det betyder, at ansvaret for et regelsæt ikke kan placeres. Derfor anbefaler vi i SKAD, at stærkstrømsdelen i disse køretøjer er omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsen, så der ikke kan herske tvivl omkring ansvar og lov, siger Thomas Krebs.
Han peger på, at SKAD, i samarbejde med College 360 i Silkeborg, ønsker at tilføre de danske værksteder viden og færdigheder, der giver værkstederne mulighed for at fra- eller tilvælge el- og hybridbiler på karrosseriværkstedet, fordi ikke alle vil kunne håndtere disse biler fremadrettet. Det gælder om at undgå både dødelige reparationsulykker samt pludseligt opståede brande - måske om natten - på værkstedet. Opladning skal eksempelvis ske via korrekte stikkontakter, der har fået fremført den fornødne elforsyning med egen gruppe - det kan føre til bygningsbrand, hvis kabler i væggen overophedes.
Farlig spareiver
SKADs guide retter sig også mod forsikringsselskaber, der, gennem spareiver og manglende efteruddannelse blandt taksatorer, risikerer at henvise til værksteder, der ikke er kvalificeret til at reparere el- og hybridbiler forsvarligt.
- Jeg vil understrege, at mærkelogoer ikke nødvendigvis er afgørende for, om et værksted besidder denne kompetence. Frie karrosseriværksteder, der har valgt at investere i uddannelse, udstyr og kvalitetscertificering, ofte er bedre end mærkeværksteder til at løse de meget komplekse opgaver, en skade fører med sig, siger Thomas Krebs.
Forsi dækker ikke
Han gør opmærksom på, at håndtering af skadede batterier er forbundet med høje udgifter, som typisk skal betales af forsikringsselskaberne. Derfor er det væsentligt, at alle reparationsudgifter er korrekt opgjort i forsikringsselskabernes takseringsprogram forsi.dk.
- Som systemet er i dag, så findes disse oplysninger ikke som standard og skal oprettes som 1000-numre. Forsikringsselskabet har et medansvar, hvad angår korrekt valg af værksted og kompetence, da mange biler henvises til kontraktværksteder uden at vurdere værkstedets kompetencer og niveau. Henvises til et ikke-kompetent værksted, så kan dette have alvorlige følgeskader for bilejeren, hvis bilen ikke er håndteret korrekt i forbindelse med væsentlige skader på karrosseri og batteri, siger Thomas Krebs.
Elbil-guide revser eftermarkedet
SKAD har lanceret en guide til auto- og forsikringsbranchen om korrekt håndtering, reparation og betaling for skadede stærkstrøms-køretøjer.