23948sdkhjf

Når larm fra gearkassen er en skavank

Modstridende afgørelser i Ankenævnet gør det svært at være bilsælger.

EGENSKABER En bils væsentligste egenskab er vel nok at agere "paraply på hjul". De fleste, der har bil, sætter dog i et eller andet omfang også pris på de efterhånden ganske mange features, som "paraplyen" kommer med, og netop til- og fravalg af alt fra indfarvningen på dørhåndtag, producenten af ICE og ikke mindst motor og transmission er for mange en sport i sig selv. Min bil til mig.

Jo flere tekniske fremskridt, bilproducenter gør, jo flere nye ting, skal bilejerne vænne sig til. Ikke to bilmodeller giver samme køreoplevelse, heller ikke selvom de måske er produceret med samme drivlinje, komponenter eller andet.

Når en bilist køber ny bil - og skifter mærke eller måske bare bilmodel - så kan køreoplevelsen i den nye bil altså være væsentlig forskellig fra det, bilisten oplevede i sin gamle bil. Selvom der er forskelle på bilerne, er det dog ikke pr. definition ensbetydende med, at der er noget galt med nogen af bilerne - de har blot forskellige egenskaber.

Definitionen af en egenskab - som altså er noget, som bilejeren må forvente for alle biler af den pågældende model, årgang og somme tider helt ned på enkelte produktionsmåneder - giver ofte anledning til hovedbrud for bilsælgerne - og det juridiske bagland.

Senest så vi egenskabsproblematikken med resonans i gearkasserne i Peugeot 208 mellem 70 og 80 km. i timen. Først på året knæsatte Ankenævn for biler en praksis om, at denne resonans lå ud over, hvad bilkøberne måtte forvente - uanset andre tilsvarende biler havde samme lyd. Dette berettigede den konkrete bilejer til et afslag på 25.000 kr.

Dacia blev frikendt
Sidenhen dukkede der en sag op med en Dacia Logan, der også havde en resonans i samme spænd. Skønsmanden i denne sag oplyste, at tilsvarende biler havde samme lyd, og derfor var det en egenskab, som bilejeren måtte tåle. Ingen mangel her altså.

Senere endnu kom endnu en Peugeot 208 på bordet hos Ankenævnet. I denne sag oplyste en sagkyndig i nævnet, at Peugeot tilsyneladende havde udgivet en TSB (Teknisk Service Bulletin) omkring problematikken med en opdateringsløsning, og derfor fik sælger et udbedringsforsøg mere. Hvis udførelsen af TSB’en ikke virkede, så skulle sælger imidlertid betale 25.000 kr. En nærmere undersøgelse om TSB’en har dog vist, at den vedrører drivaksler fortil, der også kan skabe en resonans, som den påtalte.

Sidst, men ikke mindst, har Ankenævnet netop i denne uge afsagt yderligere en afgørelse om en Peugeot 208, hvor skønsmanden - som i Dacia-sagen - vurderede, at resonansen var en egenskab, og derfor var der ikke tale om en mangel.

Ovenstående praksis skriger til himlen - og viser på alle måder, at man som bilsælger er prisgivet øret på en sagkyndig. Det er ekstremt ærgerligt, men viser også, hvor svær egenskabs-problematikken er. Det er i hvert fald svært at forstå, hvorfor en Dacia må støje, og en Peugeot ikke må - og anden Peugeot gerne må. Det er trods alt biler i samme prisleje.

Hyundai med fartpilot gearer op ned
To andre afgørelser, der også viser problematikken, omhandler dels en Hyundai I40 1,7 CRDI, hvor gearkassen gearede 2-3 gear ned og op ved brug af fartpilot under overhaling og dels en Opel Insignia 1,5T med motorudsættere under almindelig acceleration. I begge sager var temaet, om der var tale om egenskaber - altså forhold, der formentlig var til stede på alle biler af de pågældende modeller.

I Hyundai-sagen udtalte en sagkyndig, at det ikke var muligt at ændre gearkassens forløb uden samtidig at foretage en gennemgribende opdatering og ændring af hele bilens softwaresystem, ligesom han udtalte, at bilen ingen ned- og op-gearinger foretog, hvis ikke fartpiloten var slået til. Der var derfor tale om en egenskab - og ingen mangel.

I Insignia-sagen vurderede en sagkyndig også, at var tale om et almindeligt forekommende forhold på den pågældende bilmodel, men at de udsættere, han havde oplevet ved sin prøvekørsel, ikke med rimelighed kunne defineres som en egenskab. Der var derfor tale om en mangel og køber kunne hæve købet.

Det informeret valg
Det kan synes urimeligt, at en efterfølgende sælger - der i hvert fald ikke har produceret bilen - skal stå på mål for noget, som bilen formentlig er født med.

Imidlertid skal man huske, at hvis man har at gøre med en bil, der har en medfødt "skavank", så har man mulighed for at oplyse kunden herom. Så kan køber træffe et informeret valg - og ikke sidenhen komme med mangelsindsigelser over det; for så var han jo bekendt med det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174