23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Illegal import af kølemidler vokser

Der smugles flere HFC-kølemidler til Danmark. Stort problem, mener brancheorganisation.

KRIMI Sveriges bilforhandlerforening Motorbranschens Riksförbund (MRF) advarer branchen om uautoriseret import, salg og håndtering af den såkaldte F-gas, der er meget reguleret inden for EU.



Målet er gradvist at udfase disse produkter helt fra det europæiske marked. Men en konsekvens er, at der finder smugling sted fra andre markeder, især fra Kina.



- Kemi-industriens europæiske samarbejdsorganisation (CEFIC) melder om udbredt illegal import fra Kina til EU af kølemediet HFC134. Kølemediet bruges hovedsageligt i AC-systemer på ældre personbiler, men også i AC-systemer på nyere tunge køretøjer. Sverige er formodentlig ikke det eneste land, hvor denne illegale og sorte import foregår, siger Joachim Due-Boje, der er ansvarlig for servicemarkedet hos MRF, ifølge Motor-magasinet i Sverige.



To typer smugling

Også i Danmark er illegal import et voksende problem.



- Kølebranchens MiljøOrdning (KMO) i Danmark er fuldt bekendt med, at der også indsmugles HFC-kølemidler til Danmark, og at det i tråd med resten af Europa desværre er i stigning, siger sekretariatsleder hos KMO, Kim Valbum, til Motor-magasinet.



- Der tegner sig et billede af to forskellige typer smugling. Den ene, hvor en udbyder i et andet land annoncerer med billigt kølemiddel i almindelige tilbudsaviser og derefter overlader det til transportøren at toldberigtige og deklarere kølemidlet ved grænseovergangen til Danmark - en operation, vognmanden tit "glemmer", udtaler Kim Valbum og fortsætter:



- En anden type smuglere er typisk enkelte, der tager til udlandet, hvor afgiften på kølemiddel er lavere end i Danmark, fylder en varevogn med kølemiddel og sætter det til salg via for eksempel Facebook og sælger det kontant eller via mobilpay på et aftalt mødested.



Uheldige følger

- I begge tilfælde er der en række uheldige følgeforhold. Flaskerne med kølemidlet returneres ikke, hvilket er ulovligt. Salg på engangsflasker må ikke finde sted, blandt andet da flaskerne ikke tømmes helt, påpeger Kim Valbum og tilføjer:



- Kølegas er klimagas, der øger drivhuseffekten, og hører ind under kemikalielovgivningen, hvor gentagne overtrædelser kan straffes med op til to års fængsel. Det andet problem er ligesom ved køb af narko hos en gadepusher: Man kan ikke være sikker på indholdet, og man kan ikke efterfølgende klage over "fejlleverancer". Derfor har KMO også eksempler på, at flaskerne ikke indeholder det lovede, men for eksempel blandinger med billigere og/eller brændbare gasser.



Smugleri undergraver system

- Alle henvendelser til KMO om smuglet eller ulovligt kølemiddel indrapporteres øjeblikkeligt til Miljøministeriets Kemikalieinspektion og i nogle tilfælde også Arbejdstilsynet og Skat. For lovligt at købe kølemiddel i Danmark skal virksomheden (og ikke kun personen) have gyldig KMO-godkendelse for at sikre, at kun uddannede teknikere håndterer klimagasser. Her kan vi så glæde os over, at de store grossister i Danmark er med til frivilligt at finansiere udstedelsen af KMO-godkendelser og returordningen med korrekt bortskaffelse af kølegasser. Så køb af smuglervarer er samtidigt med til at undergrave et system, som alle ellers skulle have glæde af, udtaler Kim Valbum.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094