23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Porsche Taycan - fart så man bli’r helt elektrisk

... men Porsche og dermed Volkswagen Group har ikke overhalet Tesla på de fire vigtigste områder.

VERDENSPREMIERE Porsche-fabrikken har inviteret en række medier til verdenspremiere på mærkets første elektriske bil; Taycan, Porsche Taycan, som vi ved, den skal hedde. Ved mange lejligheder har tyskerne vist en konceptbil frem - så vi ved, der er en basal 911-formgivning, men fire døre. Og så ved vi jo i den grad, at der er elmotor.



Den første elektriske Porsche. 100 procent elektrisk. Paradigmeskifte. Og samtidig et vidnesbyrd om, hvor langt Volkswagen Group er nået ad den elektriske vej. Ikke mindst i forhold til Tesla.



Verdenspremieren på Porsche Taycan er henlagt til Tysklands største solcellepark.



Og netop dét er fyldt med symbolik: Selve premieren starter kl. 15:00 prik - og præcist samtidig starter en tilsvarende præsentation i Kina ved en vindmøllepark og i Canada nær Niagara Falls. I runde tal 900 journalister er til stede alt i alt.



Og der på scenen er den så. Er den så en 911’er at se på?



Njaee, Porsche Taycan er i hvert fald en udpræget Porsche i sin form. Og den er mere en stor 911 end en lille Panamera at se på. Og når man sætter sig bag rattet: Udpræget Porsche. Så absolut Porsche med lodret rat og benene strakte.



Og med en effekt på 762 hk er der dømt Porsche på effekten. Og for at værne om mærkets køre-stærkt-køre-effektivt-image har tyskerne allerede sat en hurtig omgangstid på racerbanen Nürburgring. Jo, jo.



Men der er andre tal, der er nok så vigtige: Rækkevidde og opladningstid. Dét er det vigtige i det store regnskab, ikke mindst fordi netop Taycan viser, hvor langt Volkswagen Group er nået. Og hvad vi kan forvente måtte dukke op i andre elbiler fra samme koncern. F.eks. den kommende Audi e-tron GT concept, der går i produktion i slutningen af 2020 (og som i øvrigt også laves på samme platform som Porsche Taycan). Men først og fremmest den kommende Volkswagen ID.3.



Totrins gearkasse



Sammenligningen er ikke helt lige til; begge opgiver forskellige nøgletal på forskellige måder. Men tydeligt er det i hvert fald, at Porsche ikke er foran Tesla. Tag den afgørende rækkevidde: Taycan præstere 450 km, Tesla Model S hele 590 km - begge opgjort efter den nye WLTP-norm, så 450 vs 590 er i direkte sammenlignelige.



Interessant er opladningshastigheden. Her oplyser Porsche, at en Taycan kan oplade de næste 100 km på fem minutter, hvis opladningen sker fra en 250 kW-stander.



Dette tal kan vi imidlertid ikke holde op mod Tesla S, idet amerikanerne oplyser, at opladningstiden er afhængig af forskellige ting, hvorfor de ikke oplyser opladningstiden.



Nyeste bil fra Tesla er den mindre Model 3. Og den kan i flg. mediet pod-point.com lade de næste 100 km på på også fem minutter - her under forudsætning af en 250 kW-lader.



Teknisk er der spændende nyt i Taycan. Først og fremmest kører bilen med 800 Volt-teknik, der er afgørende for, at den kan lade op så hurtigt.



Dernæst hæver vi øjenbrynene, da vi ser, at bilen har en totrins gearkasse. Det er imidlertid en smutvej til lavere forbrug. Færre motoromdrejninger kræver mindre energi.













BREAKING
{{ article.headline }}
0.168