23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Husk en årlig prisforhandling

Værksteder skal sørge for at genforhandle sine priser med forsikringsselskaberne for ikke at snyde sig selv i lak- og skaderegnskabet, lyder rådet fra AutoBranchens Danmarks Vicencenter.

RÅD Det er ikke rart at sakke bagefter i et cykelløb eller en badmintonkamp. På arbejdsfronten handler det om ikke at sakke bagud i indtægter på toplinjen, når man driver virksomhed.



AutoBranchen Danmarks Videncenter anbefaler, at man som udgangspunkt tager en forhandling om timepris med sit forsikringsselskab en gang om året. Konsekvensen ved ikke at gøre det er, at man hurtigt kommer til at halte bagud på både skadespriserne og lakpriserne. Og laves regnskabet over flere år, uden at betalingen er fulgt med op, kan det være rigtig mange penge, fortæller Jørgen Petersen, der er forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmarks Videncenter.



- Uanset om man beregner skadespriser eller lakpriser, finder man datoen for seneste prisregulering på kontrolbladet på sine rapporter. Det kan i sidste instans blive til rigtig mange penge, hvis man gør det op over mange måneder eller flere år. Forhandling om timeprisen bør man ikke snyde sig selv for, siger Jørgen Petersen og tilføjer:



- Det er selvfølgelig vigtigt, at alle parter er glade. Så man skal sørge for at være realistisk i forhold til den mængde biler, man har igennem værkstedet.



Regn det igennem



Det er dog ikke den ubetingede lykke, hvis man som værksted har succes med at få hævet timeprisen, og forsikringsselskabet derefter kræver større rabatter. Det er jo lige så vel bundlinjen som toplinjen, det handler om for værkstedet.



- Indtjeningen skal jo hæves, og her spiller timepriser og korrekt opgørelse af skader nøgleroller. Så vi anbefaler, at man laver et samlet regnskab, så man ved, hvordan økonomien ser ud, anbefaler Jørgen Petersen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109