RÅD I takt med at stadig flere bilmærker udvikler køretøjer forberedt til Level 3, semi-selvkørende, er det livsnødvendigt at følge bilfabrikantens kalibreringsvejledning af ADAS sensorer. Men det sker ikke altid, advarer SKAD, brancheorganisationen for Køretøjsbyggere og Autoskadebranchen i Danmark.
Level 3 omhandler biler, der delvist kan køre selv, men som fortsat kræver at chaufføren kan agere, hvis det er nødvendigt.
- Desværre får vi fra vores medlemsvirksomheder oplysninger om, at nogle taksatorer mener, at kalibrering ikke skal gennemføres, og derfor fjerner denne proces fra taksatorrapporten, der jo er en ordreseddel til værkstedet. Når der fjernes arbejdsprocesser på taksatorrapporten, så kan en taksator ikke forvente, at værkstedet udfører gratis arbejde. Det giver derfor sig selv, at værkstedet i sådan et tilfælde har pligt til at oplyse bilejeren - forsikringskunden - om dette forhold, da bilen herefter kan være usikker at køre i. For vitale sikkerhedssystemer kan enten være sat ud af drift eller ikke fungere korrekt. Dette kan koste menneskeliv, hvilket kan falde tilbage på værkstedet, advarer direktør i SKAD, Thomas Krebs.
Han tilføjer, at forsikringsselskaber har et medansvar, når de ikke ønsker at få gennemført ofte komplekse kalibreringer, som er et krav i henhold til bilfabrikantens reparationsvejledning.
SKAD opfordrer værkstederne til at fremlægge fabriksvejledninger overfor taksatorerne, og når disse og forsikringsselskabet fortsat ikke ønsker at få gennemført disse kalibreringer, så har værkstedet pligt til at oplyse bilejeren om det. Bilejeren kan så tage kontakt til sit forsikringsselskab eller selv betale for kalibrering af systemerne, foreslår SKAD.
Brancheorganisationen gør desuden opmærksom på, at flere ADAS-systemer ikke er nævnt i skadesopgørelses-systemet Forsi.
- Vi har i SKAD haft en positiv dialog om dette med forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring & Pension, og her har man oplyst, at Audatex, der er leverandør af beregningsmodulet, er i gang med at arbejde på sagen. Derfor er det vigtigt, at værkstedet følger reparations- og kalibreringsvejledningen og opgør dette arbejde med 1000-numre, siger Thomas Krebs.
Advarsel mod sletning i taksatorrapporter
SKAD opfordrer værksteder til at oplyse forsikringskunden, når taksatorer ikke vil betale for livsvigtig ADAS kalibrering via taksatorrapporterne.