KURVERNE FOR SALGET af nye biler har gået én vej siden den store finanskrise i nullerne - opad. Men hvad sker der nu? Det er for tidligt at antage, at nu vender salget - men måske er der mørke skyer et sted derude. En ny konjunktur-måling fra AutoBranchen Danmark antyder, at det måske kan ske.
MEN SAMTIDIG SER jeg opgangstider på vej for brugtvogns-branchen, værkstederne og genbrugerne. Genbrug er nemlig et af svarene på fremtidens behov for et lavere CO2-udslip. Genbrugstanken eksploderer mange steder lige nu - og det kommer også til at gælde bilverdenen.
FOR HVOR ER det lige til: En bil, der kører videre, resulterer jo i et mindre CO2-aftryk end produktionen af en ny. Og biler får man jo til at holde længere ved at handle dem én gang til og ved at holde dem ved lige på værkstederne. Desuden er der endnu en omgang ved at reparere dem med genbrugsdele.
Hensynet til miljøet er i øvrigt et fornyet argument for at øge reparationsgrænsen yderligere.
DET ER DET store perspektiv for tre dele af den samlede firehjulede branche lige nu.
OG MERE PILEN opad for de tre delbrancher her og nu: Kåringen af Årets Brugtbil er netop startet. Bilerne, der havner i finalen og i endnu højere grad vinderen, er en slags facitliste for mere arbejde på mange værksteder.
OG DER LIGE én ting mere: Kilometerfusk har været et at sommerens emner. I denne uges avis angriber vi problemet fra flere vinkler. Et dansk firma har måske endda en løsning på, hvordan branchen kan komme fusken til livs.
LEDER: Værksteder er CO2-løsningen
Motor- magasinets chefradaktør anfører, at jo længere en bil holder, jo bedre er det for miljøet.