RUNDSPØRGE Vi spørger fire danske dækfirmaer om deres holdning til Michelins udspil. Her er svar fra Yokohama, Bridgestone, Goodyear og Nordisk Dæk Import.
Kenneth Saust, direktør for Yokohama-Danmark
Loven siger 1,6 mm for person- og varevognsdæk, og vi kan jo ikke stille krav om at folk skifter tidligere.
Når vi råder til at skifte tidligere, f.eks. ved 3 mm, er det jo en opfordring til at udvise rettidig omhu. Der er jo ingen bilister, der "kører i pit" præcist når dækkene rammer slidmærket ved 1,6 mm.
Nej, vi følger branchens anbefaling. I særdeleshed ved vinterdæk er 1,6 mm ikke tilstrækkeligt efter vores mening.
Jesper Sørensen, teknisk chef, Bridgestone-Danmark
Vi er enige i, at der er behov for øget fokus på slidte dæks præstationer. 1,6 mm er den lovgivningsmæssige sikre grænse for dæk til personbiler; selvom andre mønsterdybder kan være “anbefalelsesværdige" for nogle typer af dæk, så er det nuværende regelsæt tilstrækkeligt for sommerdæk til personbiler, og der er mulighed for at forbedre dette yderligere, hvis der udvikles pålidelige og robuste testmetoder til at måle dæks vådvejs greb ved 1,6 mm mønsterdybde.
Ved udvikling af dæk med vedvarende præstationer (gennem hele dækkets levetid) er der flere miljømæssige fordele: optimal og forlænget brug af materiale ressourcer, lavere rullemodstand der resulterer i forbedret brændstofeffektivitet eller udvidet batteri rækkevidde da dæk vejer mindre og endelig færre slitage kompromisser, så mindre slid og færre partikler per kørt kilometer.
Den danske dækbranche om Michelins forslag
Yokohama holder sig til lovens anbefaling på 1,6 mm - Bridgestone er enige i de miljømæssige fordele ved at slide dæk langt ned. Hos NDI anbefaler man at skifte sommerdæk ved to mm.