23948sdkhjf

Max. 60 i timen, Kenneth

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Kender du Saust, Kenneth Saust - det tætteste man kan komme en dansk Mr. Yokohama. Tro os - han har lige taget et af livets skarpe sving, et af dem, der normalt tages med passende lav fart. Hvis man altså ikke lige er Saust.

INTERVIEW Kan du huske, da creme fraiche kom frem? Den gang det altid var 38 procent. Eller var det 40? Det er creme fraichens farve, jeg tænker på. Den der bløde, hvide nuance.

Præcis den farve har bilen, Kenneth Saust og jeg står bukkede ind over lige nu. Det er præcist den farve Corolla’en foran os har. Kenneth Saust, fødselsdagsbarn og jeg. Klar til at tale om at tage næste skarpe sving; det, der kun kan tages med maks. 60 i timen. Med mindre man altså er Kenneth Saust.



Den creme fraiche-farvede Corolla er Kenneth Sausts rallybil. Ikke at Saust er rallykører sådan rigtigt. Han er i professionel sammenhæng direktør for Yokohama Danmark a/s. Og privat gift med Majbritt og far til fem børn. Og det med Corolla’en - hobbyrallykører.

Vi står her ikke udelukkende for at beundre rallyraketten - det kunne vi såmænd godt; for så flot er den - men det er fordi netop r a l l y har været med til at forme hele Sausts karriere, der jo ellers mest af alt har bestået af dæk. Måske har Kenneth ikke gjort sig det helt klart; men han har altid styret mod dækmærker, der har en sporty profil - Goodyear, Bridgestone og nu, Yokohoma.

Men Kenneth, du skal sige mig, hvorfor lige rally. Men inden du svarer: Hvor mange heste yder den gamle Corolla-motor egentlig?

- 153 hk. Og du skulle høre - den roterer 7.500 o/min., når den gør det. Og så lyder den himmelsk.

Læs også: Autoglas-direktør stopper

- Det med rally. Hvor det startede? Det ved jeg faktisk godt. På bagsædet af en Mini Cooper S. En Cooper, der blev kørt af Kurt Ellegaard, som I på Motor-magasinet jo i den grad kender, fordi han var journalist hos Jer en menneskealder.

- Men den gang - 1972 - var Kurt reklamechef hos Roulunds Fabrikker i Odense, som producerede bremse- og transmissionsprodukter. Min far handlede med Roulund, og da Kurt forstod, at der var en ung motorsportsfan i netværket, begyndte han at sende klistermærker og andre ting til mig via min far.

- Det endte med at jeg, med min fars billigelse (jeg var jo kun 13), fik en invitation til at komme over og se rally på Fyn sammen med Kurt. Transporten derover foregik på bagsædet i en af deltagernes Cooper S, og det var nok der at motorsportsfeberen for alvor ramte mig. Og som du ved- det er jo aldrig gået over.

Jo, jo - vi står jo ved beviset.

Læs også: Kenneth Saust stopper som direktør hos Yokohama

- I de følgende år fik jeg flere gode rallyoplevelser med Kurt, og relationen udviklede sig også professionelt, da jeg startede i dækbranchen. Jeg havde et godt forhold til Kurt, lige til han desværre gik bort for nogle år siden. Kurt var en ener, det er et privilegium at have kendt.

- Mange af de kørere jeg beundrede som knægt, har jeg senere lært at kende som voksen. Og rigtig sjovt er det jo, at jeg også har haft mulighed for at være codriver for flere af dem - f.eks. Jan Mortensen og Hans Kolby.

- Og så er der jo Bent Egede Olsen, som jeg i 1977 så starte i Rallye Monte Carlo fra Rådhuspladsen i København i sin Corolla. Det er jo den bil, der nu er min, og som vi står ved her.

Men dækkene, Kenneth. Dækkene.

Læs også: Motorsport gør hverdagsdæk miljørigtige

- Jeg siger lige kort, at jeg er udlært inden for handel og shipping i ØK. Dernæst reserveofficersuddannelse i Hæren, ligesom jeg har boet og arbejdet i udlandet i flere perioder.

- Men dækbranchen. Der startede jeg i 1984 og har i min dækkarriere arbejde hos først Goodyear, siden Bridgestone og nu altså Yokohama, hvor jeg har været direktør siden 2009.

Det siges, du synes, der dufter dejligt på et dæklager?

- Det er rigtigt, den der søde, lidt stærke lugt; nej, rettere duft. Er du ikke også vild med den? Heldigvis har vi dæklager ved Yokohamas danske hovedkvarter i Hvidovre. Jeg kan jo bare gå derover og tage en indånding.

Læs også: Fra 2021 kører Formel 1 på lavprofil

...men du forlod jo Bridgestone

Jeg ved det - jeg har set dig gøre det fra codriver-sædet i Corollaen - du elsker at gi’ den gas. Men det er jo ikke altid, det går efter bogen. Hvordan tacklede du det, da Yokohamas produktionsfabrik i Filippinerne brændte i 2017. Det må da have givet afbræk i leverancen. Og ansvaret for importselskabet; det var jo dit?

- Ja, det var en hård ting. Branden skete jo da produktionen af vinterdæk var på sit højeste. Fabrikken gik op i røg og produktionen blev delvist stoppet. Så der manglede mange dæk - og det var endda mange nøglestørrelser, der manglede. Det var stop. Intet at gøre.

- Og ja, det kostede os omsætning, det kostede os penge.

Læs også: Smag grøn chili-is hos Continental

- Selvfølgelig var der forståelse for situationen fra baglandet i Japan - det var jo en situation, der var helt ude af mine hænder - og Yokohama-Danmark i øvrigt. Men det var hårdt at svigte de mange, altså kunderne - især dem, der lægger deres primære handel hos os. Plus medarbejderne her.

I en periode var du direktør for Bridgestone-Danmark. Var det hårdt at gå fra Bridgestone?

- Det var jo et valg, et frivilligt valg. Jeg var rigtig glad for at være hos Bridgestone. Men som du jo ved, boede jeg den gang på Sjælland - præcist som i dag - og jeg ønskede ikke at flytte. Så jeg var i Jylland, Bridgestone ligger jo i Hinnerup nær Aarhus, en tre-fire dage om ugen, mens børnene var derhjemme. Det var sgu’ svært. Man kunne jo ikke lige tage til et forældremøde på skolen for eksempel. Så familien kaldte.

Karrieren efter X-Factor! Eller...

Kenneth, har du nogen sinde deltaget i X-Factor?

- Hvad, nej?

Jeg har ellers hørt, du er glad for at synge!

- Ha! Hentyder du til, at jeg har været på karaoke-bar? Det er skide sjovt. Og husk på, det er jo en del af japansk virksomhedskultur. Og det vidste jeg jo godt, så jeg sørgede for at lære sangene hjemmefra. Og hvis jeg må gi’ et tip til andre, der måtte komme i samme situation: Sørg nu for at have en lille seddel i baglommen med titlerne på et par sange, du kunne tænke dig at synge.

- For hvis man først står der og skal vælge en sang; så er det helt umuligt at komme i tanker om nogen, hvis man ikke har den der seddel.

DINE yndlingssange?

- Gæt. Nej, det kan du ikke. Jeg har et stort Abba- og Beatles-repertoire.

Du er jo og i den grad Yokohama-direktør. Men hvis du nu skulle vælge noget andet?

- ... du har vist hørt om, at jeg en gang har sagt, at jeg da altid kunne gå i voksenlære som mekaniker.

Fra direktør til mekaniker. Seriøst?

- Jeg har ikke så fine fornemmelser; men hvis jeg nu en dag skulle komme i den situation - så kunne jeg da godt tænke mig at arbejde med biler, rallybiler måske. Og det skulle så være som mekaniker.

Kenneth, nu ikke mere snak. Gi’r du ikke en tur i creme fraiche-raketten?

- For pokker da, jo. Kravl bare ind, mens jeg henter nøglerne. Ved du, hvordan man spænder en 6-punktssele? Og luk lige frontklappen.



Mere om: Dæk | Kenneth Saust | Yokohama
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Corona-virus lukker adgang til Fiat fabrikker

Toyota hædrer nordjysk forhandler

Novabil i Brønderslev overhaler Louis Lund og STS Biler.

Plus

Luksusbiler for 50 mio. kr. forsvandt inden konkurser

Falke Bilers konkurs viser sig at blive stadigt mere omfattende, og flere kuratorer har mistanke om planlagt svindel, som involverer salg af leasingbiler til udlandet

Plus

Udbrydere står bag ny indkøbsforening

Ti opsagte Seat-forhandlere har forladt Vass-Point og dannet Autoleader, som er åben for alle uanset bilmærke.

Plus

Hvornår er en bil købt fuldt ud?

JURAKLUMME: En sag, der gik helt til Højesteret, viser , at det kan være svært at gardere sig mod bedragere - i dette tilfælde; en svigefuld kæreste og en anløben forhandler.

Nyhedsbrev

8.355 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Forhandler tvunget til at stoppe bilsalg langs vejen

Autohuset Fredensborg må fortsætte som værksted. Kommunen vil ikke forny landzonetilladelse. Ejeren er utilfreds med beslutningen.

Online Avis Arkiv
Plus

Bilforhandlere forsømmer onlinehandel

Plus

Nye tal: Bilforhandlere forventer større grønt bilsalg

Undersøgelse konkluderer, at der er udsigt til salg af langt flere grønne biler i 2020 - men ikke nok til at nå milepæl.

Tesla får grønt lys for kæmpefabrik

Plus

Storsvindel med leasingbiler fører til konkurs

Efter en række konkurser er en bilforhandler fra Kolding mistænkt for svindel for mindst 50 millioner kroner med luksusbiler

Miljøstrid skaber usikkerhed om Teslas kæmpefabrik ved Berlin

Forhandlinger om flere ladestandere går i gang

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Plus

Sydsjællandsk bilhus udvider og vil fordoble salg

2020 bliver et travlt år præget af vækst med nye bilmærker og nybyggeri hos Henrik Hansen Automobiler i Næstved og Vordingborg. Året byder også på et generationsskifte med glidende overgang.

Plus

Andersen Biler: Vi skal væk fra oldschool bilsalg

Andersen Bilers HR-ansvarlige, Line Andersen, står klar med unge kandidater til den nye servicerådgiver-uddannelse og vil bruge tiltaget aktivt i sin rekruttering.

Plus

Kevin på asfalt i ny racer - inkl. alle data

Årets første testkørsel er i gang. Kevin Magnussen er på asfalt med den nye VF-20 racer - her er den tekniske gennemgang.

Plus

Nissan sætter ny rekord med selvkørende bil

Plus

Ny direktør hos Skorstensgaard

Ny i direktionen på Skorstensgaard-værksted - ændringer i ledelsen hos Andersen Motors, Goodyear Danmark og Suzuki Bilimport Danmark.

Plus

Interdan i samarbejde med FCA Capital

3

Fejlskud fra Motorstyrelsen

Plus

Bilforhandlere tjente tæt på en milliard kroner

De danske bilforhandlere havde et flot 2018, mens importørerne satte indtjeningsrekord, viser ny brancheanalyse.

Plus

Gigantisk nedtur på vej i bilindustrien

ANALYSE: Den europæiske bilindustri står foran store forandringer, som vil give genlyd i hele branchen - også hos grossister og på værkstederne.

Plus

Hvor meget salg er der i hjemmesider når alt kommer til alt

Semler med Volkswagen, Skoda og andre mærker er mestre i at sælge biler – men er de også mestre i markedsføring via hjemmesider? Vi undersøger de førende bilmærkers hjemmesider.

Plus

Slut med biludstilling i Frankfurt

Undgå tvangsopløsning af firmaet

Plus

Lad os nu beholde forbrændingsmotoren

Lukusbilhus udvider på Fyn

Plus

JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

UGENS LEDER - ...om nye penge i elbiler

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Plus

Godt for elbilerne - two more years på billig strøm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Cupra Leon får 310 heste eller plugin-power

Udmål ADAS med Hunter 4-hjulsudmåler på få minutter

Motorrenoveringsdele!

Har du også fået vand? Løwener giver dig en nem løsning

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Peugeot bygger pickup til tredjeverdenslande

Hyundais nye i20 får Polo til at ryste i bukserne

Skoda fylder 125 år – deler gaver ud til dig

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Med få skridt kan du gøre en forskel

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Nem montering af lovligt parvis fjernlys

Skodas elektriske SUV er på vej – navnet bliver Enyaq

Inverter fra SmartVan - Tips og gode råd

Fem billige brugte biler til under 50.000 kroner

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Forbilleder til fremtidens køkkener

Kombiner 4-hjulsudmåling med ADAS kalibreringsudstyr

Overvejer du at lave en Laudrup?

Det dyre cirkus kan lave penge

To nye akku hotmelt limpistoler

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Støvreducerende bremseklodser (rd:z) fra Zimmermann.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Send til en kollega

0.235