23948sdkhjf

Forskere: Elnettet klarer fint en million elbiler

| Af redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Selv i en 'worst case'-belastning vil kun steder i landet med lavest kapacitet få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil.

ANALYSE Det er lidt af en myte, at elnettet ville bukke under, hvis de danske billister i stor stil skiftede til elbiler.

Når man kigger på tallene, er elnettet faktisk ikke en hindring for, at Danmark kunne få 1 million elbiler på vejen i 2030, konkluderer forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i et nyt videnskabeligt studie.

Det skriver ph.d.-studerende Anders Thingvad i en artikel i mediet Forskerzonen, der er en del af Videnskab.dk.

- Elnettet kan sagtens levere den nødvendige energimængde, hvis det foregår på tidspunkter, hvor der ikke allerede er maksimalt forbrug, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

I tidligere studier har forskere gået ud fra, at alle billister oplader deres biler på samme tid.

Men både data fra bilfabrikanten Nissan og de de danske transportmønstre peger på, at belastningen af elnettet er langt mere spredt ud over dagen.

Læs også: Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Selv hvis man antager en 'worst case'-belastning af elnettet, hvor folk kun oplader hjemme, er det kun de steder i landet med lavest kapacitet, der ville få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil, konkluderer forskerne.

- Hvis man har forskellige elpriser i løbet af døgnet, kan man nudge folk til at oplade på de ’rigtige’ tidspunkter – det gør Radius eksempelvis allerede, skriver Anders Thingvad i artiklen. 

Den samlede mængde strøm, som elbilerne skulle bruge, er heller ikke et uoverkommeligt problem for elnettet, skriver den danske forsker.

Hvis man skulle bruge strøm til al privat transport i Danmark, ville det medføre en stigning i det nationale elforbrug på 25 procent.

Selvom det er en stor stigning, er det faktisk sammenligneligt med den forventede stigning i strømforbruget på grund af de mange nye datacentre, der bliver etableret i Danmark.

- Tager vi højde for, at ikke alle oplader samtidig – og giver dem incitamenter til at lade på forskellige tidspunkter – er der altså intet til hinder for, at det nuværende danske elnet kan forsyne én million elbiler, som kun ville være 38 procent af de biler, vi har i dag, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Mere om: DTU | elbiler
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Red Bull gør Albon til permanent Verstappen-makker

Børnefamilier køber mindre biler

En mindre mellemklassebil er den mest populære biltype hos børnefamilierne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

Plus

Prisfald på elbiler - helråsdæk hitter - Grøn kommune

Nyhedsbrev

8.296 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Tesla-stifteren Elon Musk Tesla sagde tirsdag, at Tesla planlægger at bygge sin næste fabrik i nærheden af ​​Berlin.

Online Avis Arkiv
Plus

Tre nye direktører, der skal have gang i salget

Nye direktører hos Ford, Nissan og Renault; alle tre har ét og samme mål; der skal sælges flere biler, mange flere biler. Analyse plus fem spørgsmål til dem alle tre.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Nissans Kim Helsted

En hovedhjørnesten i Nissan-Danmarks salg har længe været SUV’en Qashqai - "vi vil fastholde salget ved at tilpasse os markedet," siger den nye direktør.

Fart på de brugte biler

Plus

Forsikringsselskaber siger ja til brugtdele

Et lille værksted har gennem et par år ofte haft held med at overbevise sine taksatorer, om det er ok at bruge genbrugsdele frem for uoriginale dele - det sparer både tid og penge, siger indehaveren.

Øget indsats for flere kvinder i faget

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Renaults Yana Minenko

Det er et must, at vi skal øge salget af Renault, og når det kommer til Dacia er opgaven først og fremmest af øge kendskabet. Og så skal vi sælge langt flere varebiler.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Fords Frank Skjærbæk

Den nye Ford-direktør fortsætter sin forgængers overordnede strategi - et af de steder, der skal skrues op, er på salget af varebiler.

Dansker i F1 600 gange

Danske robotter hjælper Ford

De ældre kører Toyota - de yngre VW

Ugens analyse fra Voxmeter viser sammenhængen mellem alder og bilmærke.

Dansk brændselscelleproducent i aftale med elbil-koncern

Blue World Technologies har netop underskrevet en strategisk samarbejdsaftale med den kinesiske bilproducent Aiways.

Plus

Fra 2021 kører Formel 1 på lavprofil

Skiftet fra 13- til 18-tommerdæk kan føre dækfabrikker ind i Formel 1

Ketner udvider i Kolding

Plus

Luksus bilmærke igen til Danmark

Efter seks års fravær vil Toyota igen sælge biler af sit premiummærke Lexus i Danmark. Ny direktør for firmaet er udpeget.

Plus

JURA: Sådan håndteres kulance-reparationer

Bordet fanger, hvis værkstedet tager fat på en fejl, der falder udenfor reklamationsretten - her skal man huske skriftligt at angive de to vigtige ord "Per kulance" til kunden.

Plus

Autoværksted med racerfart på

Copenhagen Sports Garage, med bl.a. Jørgen Agergaard, har lavet vinderbiler til motorsport, og leverer specialarbejde til andre værksteder.

Plus

PSA fusionerer med FCA

Franske PSA og italiensk/amerikanske Fiat Chrysler er enige om en fusionsaftale og opretter nyt selskab i et 50-50 aktiebytte.

Plus

Analyse: Hvad vil PSA med FCA?

Giver det mening, hvis Interdan også skal sælge Fiat 500, og er det en fordel for for Semler, at Volkswagen nedjusterer sine forventninger? Motor-magasinet vurderer situationen efter fusionen.

UGENS LEDER ... om unge i autobranchen

Dansker tester i Formel 1-bil: Var øm og forvirret

Plus

Erhvervspris til Skorstensgaard

VM for digitale autolakerere

Plus

Anmeldelse: Tak for au2parts-kaffe!

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Endnu et tilbud om service- kontrakter

Plus

Et svensk tilbud om servicekontrakter

Biløkonom vinder Årets Ejerleder 2019

UGENS LEDER OM ... problemet dæk

Pris for miljø-lakprodukt

Kom og hør Jason: Lak-temadag med Watt og workshop

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ny Faymonville Multimax !

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mere rummelig og smart – Octavia tilbage i fjerde generation

Sådan fungerer vores parkeringssensortester

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Find os på Productronica 2019

Video af montage af det nye T60 system

Dyser/injektorer og pumper fra NAP.

Biltorvet slår et sving mod at blive et mediebureau

Mercedes-Benz A-Klasse Sedan (type W177) 09/’18

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Sådan undgår du Dødens Gab

Den hidsigste hidsigprop – BMW M2 CS

Trolley 3 delt

Toyota Corolla Touring Sports skjult aftageligt anhængertræk

Ergonomi på arbejdspladsen

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye, renoverede og brugte motorer.

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Er automatisering og autonome logistikrobotter for alle?

Plej de personlige relationer

Nyhed - Zimmermann Sport bremseskive

Garanterer bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Send til en kollega

0.317