HATCHBACK Her er Focus Active, der dybest set er et udstyrsniveau præcis som f.eks. Titanium og ST-Line. En udgave med lidt højere fjedre og dermed frihøjde, højere dæk og sorte skærmkanter. Volvo gjorde denne stil moderne; sikkert fordi der er lidt SUV over bilens udseende. Cross Country siger dem fra Göteborg. Active siger altså dem fra Köln.
Der er to Active-karrosserier at vælge mellem, nemlig 5-dørs hatchback, som vi kører her og 5-dørs stationcar. Dertil et ganske bredt udvalg af motorer på begge de flydende brændstoffer: Benzin mellem 100 og 182 hk og diesel mellem 120 og 150 hk
Billigste, benzin med 100 hk koster fra 235.915 kr. Og strammer man alt op og vælger dyreste karrosseri, dyreste motor og det hele rammer man lidt nord for 300.000 kr., 307.290 kr. for en Active stationcar med en 150 hk’s dieselmotor under frontklappen.
Vel er Active "blot" en udstyrsvariant, men pludseligt fremstår Focus som helt sin egen og dybest står der ikke direkte konkurrenter overfor den højbenede blå oval.
Plusser og minusser
✔ Motor
✔ Sikkerhedsudstyr
✔ Forbrug
÷ Køremåde*
÷ Servostyring
÷ Ikke mere
*) Sammenlignet med normal Focus
MEKANIKEREN SKAL VIDE:
Hvad er så særligt ved en Ford Focus - inkl. Focus Active, som vi kører her? Intet. I hvert fald ikke blandt de mindste Focuser, for i dag er der jo intet specielt ved en 3-cylindret rækkemotor med turbo, som de "små" Focuser har.
Men fortsat usædvanligt er det, at denne noget større 1,5-liters motor også har tre og kun tre cylindre. Men den blå Oval holder fast ved ideen, der starter i 1,0’eren og viser, at det er muligt at opnå en så lige så fin økonomi med tre cylindre som f.eks. Volkswagen har med deres 4-cylindrede motor med den avancerede og dyrere cylinder-frakobling - begges forbrug svarer til 16,1 km/l i flg den nye WLTP-norm.
Anden teknik er frit valg mellem en 6-trins manuel og en 8-trins automatgearkasse af typen dobbeltkobling.
Det særlige ved en Active i forhold de andre Forder i Golfklassen er især frihøjden, hvilket ikke giver anledning til noget som helst overfor folkene under liften.
SÆLGEREN SKAL VIDE:
Altså, Active er et udstyrs-niveau og ikke andet end det. Men denne prøvekørsel konstaterer, at Focus skifter karakter, når den stiger op fra Focus normal til den højere udgave med efternavnet Active. For Focus markante køreegenskaber ændrer sig. Væk er den helt præcise styring - nu styrer bilen mere som de fleste andre i klassen. Det gør ikke Focus Active dårlig; men det der helt særlige Focus-noget - det er væk.
Med i Active-stilen er også, at sæderne er placeret lidt højere. Men det er helt i orden; der er ikke tab af noget som helst her.
Dette med køreegenskaberne vil være en pointe for mange potentieller kunder - jo da især, fordi netop dynamisk kørestil er en typisk Ford-egenskab. De kunder skal overtales til at vælge en Focus Titanium.
Andre stærke Focus-egenskaber - og det gælder for alle varianter - er motoren med det lave forbrug, det brede udvalg i førerassistenter og til markant forskel fra tidligere, det elegante indre inkl. rigtigt gode sæder og skærme.
Bilen i denne artikel: Ford Focus 1,5 EcoBoost Active til 253.535 kr.
Andre versioner af Focus Active: 1,0 125 hk hatchback: 235.915 kr., 1,5 182 hk stationcar: 297.100 kr.
Bil Motor Effekt Acc. Forbrug CO2 Pris
Focus Active 1,5 R3 150 hk 9,0 sek. 16,1 km/l 139 g/km 253.535 kr.
Focus Titanium 1,5 R3 150 hk 9,0 sek. 16,1 km/l 139 g/km 245.620 kr.
*) Vi sammenligner Focus 1,5 Active hatch med Focus 1,5 Titanium. Ingen direkte konkurrenter
BILTEST FOR PRO Ford Focus 1,5 Active
Ford må være tilfredse med salget af den nye Focus. En af varianterne kører på høje dæk og på høje fjedre - kan versionen Active være med til at øge bilens popularitet?