LISSABON I løbet af denne måned er femte udgave af den populære franske minibil, Renault Clio, klar hos de danske forhandlere.
En bil, der fik debut i 1990, og med 15 millioner solgte eksemplarer faktisk er den bedst sælgende franske bil nogensinde. Især version 4 var et kæmpe hit, som siden fremkomsten i 2013 er solgt i 2,6 millioner eksemplarer. Der blev i 2018 solgt 4.400 Clio’er herhjemme, mens importøren har igangsat et slags ophørsudsalg af 4’eren, så der år til dato er solgt små 3.500 Renault Clio - en stigning på 17 procent.
Motor-magasinet var i Lissabon for at prøvekøre den nye model, som skal sikre den franske producent positionen som en af Europas bedst sælgende minibiler.
Set udefra er der faktisk ikke sket det store i forhold til den faceliftede 4’er; en lidt skarpere front og større baglygter.
Men der er tale om en helt ny platform, CMF-B, som bl.a. er forberedt til el og hybrid. Sidstnævnte kommer dog ført i 2020.
Slut med stationcar
Det danske marked vil få adgang til tre benzinmotorer: 75, 100 og 130 hk samt 85 og 115 hk diesel. Og så er det slut med stationcarudgaven. Ganske vist tilbyder Renault det danske marked version 4 Sport Tourer et års tid endnu, men Renaults danske pr-ansvarlige oplyser, at mens langt over halvdelen af de solgte Clio’er i Danmark var den lidt rummeligere Sport Tourer-model, er det kun omkring fem procent i resten af Europa.
Til gengæld er der mere plads i den nye Clio: Bagagerummet er vokset fra 330 til 391 liter. Bagsædepladsen er også øget en anelse med 2,6 cm.
Clio kommer i fire udstyrsvarianter: Life, Zen, Intens og R.S. Line.
Skærm a la Tesla
Slut med Renault Clio som stationcar
Renault er klar med en stærk opdatering af minibilen Clio med gode køreegenskaber og imponerende interiør.