23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slut med Renault Clio som stationcar

Renault er klar med en stærk opdatering af minibilen Clio med gode køreegenskaber og imponerende interiør.

LISSABON I løbet af denne måned er femte udgave af den populære franske minibil, Renault Clio, klar hos de danske forhandlere.

En bil, der fik debut i 1990, og med 15 millioner solgte eksemplarer faktisk er den bedst sælgende franske bil nogensinde. Især version 4 var et kæmpe hit, som siden fremkomsten i 2013 er solgt i 2,6 millioner eksemplarer. Der blev i 2018 solgt 4.400 Clio’er herhjemme, mens importøren har igangsat et slags ophørsudsalg af 4’eren, så der år til dato er solgt små 3.500 Renault Clio - en stigning på 17 procent.

Motor-magasinet var i Lissabon for at prøvekøre den nye model, som skal sikre den franske producent positionen som en af Europas bedst sælgende minibiler.

Set udefra er der faktisk ikke sket det store i forhold til den faceliftede 4’er; en lidt skarpere front og større baglygter.

Men der er tale om en helt ny platform, CMF-B, som bl.a. er forberedt til el og hybrid. Sidstnævnte kommer dog ført i 2020.

Slut med stationcar
Det danske marked vil få adgang til tre benzinmotorer: 75, 100 og 130 hk samt 85 og 115 hk diesel. Og så er det slut med stationcarudgaven. Ganske vist tilbyder Renault det danske marked version 4 Sport Tourer et års tid endnu, men Renaults danske pr-ansvarlige oplyser, at mens langt over halvdelen af de solgte Clio’er i Danmark var den lidt rummeligere Sport Tourer-model, er det kun omkring fem procent i resten af Europa.

Til gengæld er der mere plads i den nye Clio: Bagagerummet er vokset fra 330 til 391 liter. Bagsædepladsen er også øget en anelse med 2,6 cm.

Clio kommer i fire udstyrsvarianter: Life, Zen, Intens og R.S. Line.

Skærm a la Tesla

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078