23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tro os - han står med brændstof til sin bil

Nordmanden Sten Sjöstrand kører faktisk på madolie i sin VW Transporter. Dermed er hans leg et bud i debatten om fremtidens brændstof til biler.

SOMMERBRÆNDSTOF Det lyder som en tosset ide og egentlig ikke som noget, der burde kunne drive en bil: Brugt fritureolie. Men ikke desto mindre har Sten Sjöstrand kørt rundt på udtjent madolie i sin VW Caravelle i over et år.

- Jeg begyndte med olien af ren nysgerrighed, fordi det var sjovt. Og måske med lidt økonomi og miljø i baghovedet. Olien er gratis, og jeg bruger ikke meget tid på at rense den, så jeg har tjent meget på det, fortæller den en 51-årig svensker, der er bosat i det sydlige Norge.

- Jeg havde en bekendt, som allerede for 10 år siden fortalte mig, at han kørte rundt på madolie i sin Toyota Hiace, og siden da har jeg faktisk tænkt på at ville prøve det, siger Sten Sjöstrand, der havde vennens historie i baghovedet i mange år, før han fik gjort noget ved tanken.

- Jeg har en båd, som har en gammel, helt enkel og mekanisk motor med to tanke, så jeg tænkte; "hvorfor ikke bare prøve at hælde madolie på den ene tank?"

Som sagt så gjort. Sten Sjöstrand gik i en engroshandel og købte en dunk med 30 liter solsikkeolie og hældte på motoren.

Båden sejlede fint.

Ingen modifikationer

Vennen med Toyotaen havde lavet et dobbelt tanksystem, så der var en tank til diesel og en tank til madolie. Så kørte han de første fem minutter på diesel for så at skifte til madolie, når systemet var varmet op, og atter switche tilbage til diesel fem minutter før, han nåede frem, så hele systemet blev tømt for madolie og fyldt med diesel igen klar til næste tur.

En ekstra tank og switch-udstyr med mere lød dog på Sten Sjöstrand som en dyr løsning, så han gik mere simpelt til værks. Han begyndte simpelthen at blande diesel og madolie direkte i tanken på sin VW Caravelle fra 1998.

Bilen kørte fuldstændig, som den plejede, uden der var foretaget nogen som helst modifikationer. Eneste problem var et dieselfilter, der gav op efter en måned, men siden er kørslen gået som smurt.

- Jeg kører dog rundt med et nyt dieselfilter i værktøjskassen, hvis uheldet er ude, siger han.

Sten Sjöstrand samler olie sammen fra alle mulige grillbarer og restauranter - for tiden har han to-tre faste leverandører - og han indsamler gerne 20 til 80 liter ad gangen. Og det er ganske gratis, for ellers koster det spisestederne penge at skille sig af med olien.

- Jeg lader madolien stå halvanden måned, så animalsk fedt og vand bundfælder. Det udgør vel normalt 20 procent, og det kan jeg ikke bruge. Derefter går jeg i gang med at filtrere de øverste 80 procent, og det foregår igennem filtre, som jeg køber på nettet. Det ligner vel store sokker, kan man sige. En slags elefantsokker, siger Sten Sjöstrand med et grin.

Han køber tre slags filter-sokker og hænger dem inde i hinanden. Et filter inderst med huller på 25 mikrometer, derefter et filter med 10 mikrometer og til sidst fem mikrometer. En mikrometer er en tusindedel millimeter og et menneskehår ville ikke kunne slippe igennem, så det gør pommes frite-rester eller små kødstumper heller ikke.

Den filtrerede friture hældes på dunke, og når Sten Sjöstrand så ruller ind på en tankstation, hældes der dels diesel på tanken og dels madolie fra de medbragte dunke.

- Det gør ikke noget med lidt huller i vejen bagefter, så det bliver blandet godt sammen, siger Sten Sjöstrand vist nok for sjov.

Blandingsforhold efter årstiden

Årstiden dikterer blandingsforholdet mellem dieselolie og madolie.

- Om vinteren, bliver fritureolie til en sej væske - næsten som smør - og så må man blande mere diesel i. Jeg kører på 20 procent diesel og 80 procent madolie om sommeren, mens det om vinteren er halvt af hver, fortæller Sten Sjöstrand, der har lært det på den hårde måde på sin båd, hvor han en kold vinterdag har prøvet at sidde med en lille gasbrænder for at varme motorrør med stivnet madolie i.

På en sommerdag, hvor der 80 procent madolie i tanken, koster en liter brændstof to-tre kroner.

Den største ulempe ved at køre på madolie, er ifølge Sten Sjöstrand, at filtreringen er noget griseri. Og så er der en anden lille bivirkning.

- Om sommeren kan man godt blive småsulten, når man kører rundt, for der kommer altså til at lugte lidt af McDonald’s fra udstødningen. Men det er vel bedre end lugten af diesel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|