NETBILSALG Danske ALD Automotive er i front, også i egne rækker i den internationale leasing-virksomhed, idet den danske afdeling har udviklet en ny type online brugtbilsalg, der nu smitter af i hele koncernen.
Remarketing-direktør Michael Stig Nielsen, der har en bred karriere bag sig med topstillinger hos bilimportører og store bilforhandler-koncerner, fortalte indlevende på Biløkonomdagen forleden om det et år gamle detail-koncept på ALDcarmarket.dk.
Udgangspunktet er, at omkring 6000 danske ALD leasing-kontrakter hvert år udløber eller skal fornyes. Heraf sælges cirka 40 procent af de bedste brugtbiler uden større skader, der klargøres af Byens Bilpleje og får FDM-rapport. Resten ryger til opkøbere og forhandlere, heraf 45 procent til eksport.
ALD har solgt biler siden 2001, hidtil primært via traditionelle kanaler såsom bilsalgsportaler og -auktioner. For fire siden gik ALD online, men da kun med engrossalg. Nu er den helt nye detail-portal kommet godt i gang, som private i høj grad benytter. Den har på et år fået 375.000 brugere, 750.000 besøg, 2,6 millioner sidevisninger og 2000 direkte chats med bilkøbere. Desuden har tiltaget på 10 måneder genereret 35 procent flere kvindelige købere - tilskyndet af tryghed, gennemsigtighed og salgsbiler i B-segmentet med bl.a. Renault Clio. Flest kundechats foregår i tidsrummet kl. 10-12 hos ALD, der beskæftiger 20 ansatte. Målet er at svare inden for to minutter uden at måtte opsætte en dyr chat-robot.
Danmark viser vejen
- Vi er i Danmark så langt fremme med dette tiltag, at alle kigger på os - det er fedt at skabe noget, som vi nu kan se smitte af ude i verden, sagde Michael Stig Nielsen og fortsatte:
- Vi har med online-portalen ALDcarmarket.dk skabt en salgskanal, der imidlertid også stiller helt andre krav til vores faglighed og kompetencer, end vi har været vant til. Vi lærer hele tiden nyt om de uanede muligheder og om vores efterhånden mange online kunder og besøgende.
Og resultaterne taler for sig selv. Siden Lanceringen for et år siden steg detailsalget hos ALD Automotive Danmark 15,5 procent i 2018 i forhold til året før. Heraf var onlinesalget 12,5 procent over hele landet. År til dato i 2019 er detailsalget steget 21 procent og onlinesalget 15 procent.
It-delen har ALD outsourcet, og Google Adwords benyttes i høj grad.
Ældste online-køber 83 år
De fleste online privatkøbere er mellem 30 og 50 år - den ældste 83 år, der lagde næsten 400.000 kroner kontant med få klik på tastaturet og fik bilen bragt til hoveddøren inden for fem dage.
Forudsætningen er tillid til, at al info om bilerne er tilgængelig online, og at købet er nemt og smertefrit. Scoren på Trustpilot i høj, og kun 0,8 procent har leveret bilen tilbage inden for de lovbefalede 14 dages returret ved netkøb, svarende til fem biler i alt - den ene på grund af et fortrudt farvevalg...
To fotostudier, til 750.000 kroner stykket, i de to ALD showrooms i Taastrup og Fredericia roterer bilen 360 grader og tager automatisk 36 fotos, med automatisk lysindstilling efter bilens farve. Og tilsvarende i kabinen.
- Med onlinesalg mangler den vigtige "kemi" med en sælger personligt, ligesom kunderne jo ikke kan handle om prisen, så vi skal derfor være skarpe i markedet, foruden at vække tillid. Men med vores prisindeks på 107 er fokus mere på kvalitet end pris. Kundernes anbefalinger har medvirket til vores succes, sagde Michael Stig Nielsen og bebudede flere nye features i år, herunder omkring byttebiler.
- Vi er i næste fase og er slet ikke færdige med projektet, der kan gå i alle retninger.
ALD en gamechanger i online bilsalg
Leasing-firmaet ALD Automotive har succes med nyt koncept med brugtbilsalg på nettet og levering til kundens dør.