23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stadig større krav til emissioner

To velbesøgte temadage hos Transportens Innovationsnetværk gav indblik i udfordringer med emissionssystemer og løsninger.

VIDEN Krav om ren luft og stort fokus på luftforurening stiller stadig større krav til transportbranchen. To velbesøgte temadage hos Transportens Innovationsnetværk på Teknologisk Institut gav indblik i, hvordan emissioner reduceres og hvordan systemerne vedligeholdes. 120 deltagere fra både værksteder, leverandører af teknologi, forbrugerorganisationer og forskningsinstitutioner var med for at suge viden til sig.

Emissionstemadagene gav indsigt i en branche, hvor kravene stadig skærpes på grund af stort fokus på ren luft. Emissionsfri fremdrift er på vej med el-drevne lastbiler og entreprenørmaskiner. Men dieselmotoren er stadig det, som både Volvo Entreprenørmaskiner og Mercedes satser på hvad angår tunge køretøjer. Så diagnose og udbedring af partikelfiltre, SCR-katalysatorer og AdBlue dyser er også relevante services i morgen.

Urent trav
Mercedes satte scenen og gjorde det klart, hvor langt vi er nået siden Euro I kravene i 1993 til Euro VI kravene i dag for tunge køretøjer - svarende til at emissioner fra én lastbil dengang svarer til fra 20 i dag. Kravene bliver stadig skærpet. For eksempel har hvert enkelt EU-medlemsland i dag ret til at foretage RDE målinger (real driving emission) af lastbiler og forbyde enkelte modeller ved urent trav.

Urent trav var netop udgangspunktet for næste indlæg. Teknologisk Institut fortalte her om NOx snyd. Instituttet har for Færdselsstyrelsen undersøgt, hvorledes NOx snydesoftware afkobler partikelfilter og SCR-katalysator. Dermed er vi tilbage ved noget, som virker dårligere end EURO I, lød konklusionen. Instituttet fortæller, at det kan være svært at afsløre NOx snyd. Remote sensing, som måler mens bilen kører forbi, kan derfor være på vej.

Filter-rens betaler sig
En motivation til at afkoble emissionssystemer kunne være at undgå udgiften til AdBlue, eller at undgå at bilen går i nødprogram, hvis systemerne allerede er defekte. Tilstoppede filtre er noget, som brancheaktøren MT Filterservice ser. Firmaet lever af at rense og renovere partikelfiltre og forklarede, at systemerne er så dyre i dag, at det kan betale sig at skære enhederne op for at lokalisere problemet og dernæst udbedre ved rensning med vand, luft og kemi.

Virksomheden Elektro Partner supplerede derefter med viden om diagnose af defekte emissionssystemer, som de også anser for efterhånden at være en kompleks størrelse. Virksomheden hjælper kunder igennem diagnose af for eksempel sod- eller askebelastning og tolkning af alle parametre som AdBlue dyser, NOx sensor, EGR positionssensor osv.

Volvo Entreprenørmaskiner forklarede, at deres maskiner er konstrueret til, ved kørsel, at holde partikelfilter og oprensningskatalysator renset. Men at en parkeret regenerering kan være nødvendig ved for meget tomgangskørsel. Ved Volvo Akademi uddanner de maskinførere i at minimere tomgangskørsel og dermed også brændstofforbruget.

Forbrugerkrav til personbiler
Kravene til både funktionalitet og emissionssystemer er også i fokus hos FDM. Organisationens interesse er både at sikre ren luft til alle, men også sikre mobiliteten for den enkelte. Sammen med andre europæiske organisationer arbejder FDM for at skabe nye forbrugerkrav til bilens forurening - Green Ncap. Målet er at teste biler efter mere realistiske forhold og evaluere biler efter dette.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03