23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilbranchen er i opbrud

Autobranchens eftermarked drøftede data fra biler og forceret udfasning af fossilbiler på bekostning af den cirkulære økonomi under årets Folkemøde.

FOLKEMØDE - Det hele er i opbrud!

Måske satte Forsikring & Pensions Jacob Nisgaard Larsen uforvarende overskriften for eftermarkedets deltagelse i årets Folkemøde - også i 2019 henlagt til SMVdanmarks telt.

dansk Bilbrancheråd havde indbudt bil- og livstilseksperten Christian Grau til at styre en debat blandt parterne i den brede alliance af aktører, der kræver, at bilejerne får ejerskab til data fra deres egne biler, direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, og nyvalgt europaparlamentsmedlem Pernille Weiss (K). Det var under dén debat, Jacob Nisgaard Larsens bemærkning faldt:

- I dag handler nye biler ikke så meget om design og passion, men om data. Det hele er i opbrud. Måske eksisterer de interesser, der i dag har sat Gunni Mikkelsen i spidsen for sig, slet ikke om 10 år,« lød det med henvisning til, at biler allerede nu bliver købt på internettet.

Fokuserer på sikkerhed
Gunni Mikkelsen lod sig dog ikke så let rende over ende:

- Det er forkert, at bilproducenterne blot puger flest mulige data sammen. Bilproducenternes dataindsamling tager udgangspunkt i færdselssikkerhed og personsikkerhed, lød det fra Gunni Mikkelsen, men det er ifølge direktør i Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen, ingen undskyldning for at spærre adgangen til data fra bilerne af: Sikkerhedskritiske data kan beskyttes af firewalls, som han konstaterede.

Fra Dansk alliance for bilejeres ret til egne data medvirkede ud over Dansk Bilbrancheråd, FDM samt Forsikring & Pension. Herfra lød på ny kravet om, at forbrugerne selv får hånd- og halsret over data fra bilen - af hensyn til det frie forbrugsvalg og den frie konkurrence.

Alliancens frygt er, at bilproducenterne har uhindret adgang til at overvåge bilisterne og i høj grad kan styre deres adfærd, når det eksempelvis gælder værkstedsvalg.

Nyvalgt medlem af Europa-Parlamentet, den konservative Pernille Weiss, erklærede sig klar til at tage kampen op - indledningsvis i hendes egen borgerlige parlamentsgruppe, EPP. For det er i EU, dén lovgivning skal smedes, som skal beskytte forbrugerne.

Handler om etik
For Pernille Weiss handler det om etik og moral:

- Det er ikke i nogens interesse, at bilen skal rumme andre data, end hvad der alene har med bilen at gøre. Det er helt rigtigt at pege på mig og mine 751 kolleger i Europa-Parlamentet som de ansvarlige, lød det fra Pernille Weiss, der i øvrigt afviste, at særligt tyske parlamentarikere skulle stille sig hindrende i vejen for en lovgivning, der beskytter forbrugerne. For i Tyskland hersker en særlig, traditionsbunden frygt for overvågning, noterede hun.

Alliancen tog med stor tilfredshed imod Pernille Weiss’ tilsagn, der stemmer fint overens med, hvad der i øvrigt har lydt af holdningstilkendegivelser blandt Europa-parlamentarikerne.

Både hun, Erik S. Rasmussen og Gunni Mikkelsen anerkendte, at cirkulær økonomi også bør tænkes ind i fremtidens mobilitetsløsninger, og ordstyrer Grau forudså - med et glimt i øjet - en vis hippi-afdigitalisering, hvor forbrugerne foretrækker analoge biler.

Skal fossilbiler tvinges ud?

Diskussionen om bilerne i den cirkulære økonomi blev sat på spidsen, da Dansk Autogenbrug bad sine debattører om at vælge mellem ressourcekrævende produktion af nye elbiler og at levetidsforlænge den bestående bilpark og dermed udnytte de en gang anvendte naturressourcer bedst muligt.

Et panel bestående af branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance, afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, Bilimportørernes Gunni Mikkelsen og journalist ved Bilbasen, Anders Berner, var dog grundlæggende tilhængere af at lade markedet selv klare overgangen til den nye teknologi.

FDM’s Torben Lund Kudsk advarede dog om, at politikerne rent faktisk gør sig skyldige i en forcering ved eventuelt at fastsætte regler for, hvilke biltyper der må køre hvor.

Hertil kommer, at markedet endnu ikke er fuldt leveringsdygtigt, når det gælder elbiler, og at de stadig er for dyre - og kun er konkurrencedygtige på pris, fordi et vist udvalg af dem er afgiftsfritaget.

Gunni Mikkelsen troede på, at målet om en million miljøvenlige elbiler på de danske veje i 2030 nok skal blive nået: Bilproducenterne er forpligtede til at reducere den samlede CO2-udledning fra bilerne, og det sker nu engang nemmest ved at få elbiler ud at køre - og dét ikke mindst i markeder som de nordiske, hvor både betalingsevnen og -viljen er større end i så mange andre lande. bauer

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04