23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvad biltræf i virkeligheden handler om

Hvorfor overhovedet tage til biltræf? Hvorfor overhovedet skænke biltræf som en forretningsmulighed? Klummeskribent Lars Meller forklarer hvorfor.

KOMSAMMEN Nye biler, gamle biler, biler lige midt imellem. Fra en "Batmobil" fra 70’erne til en omtrent ny M2. De var der alle til BMW-træf hos firmaet Koed på Djursland.

Men inden selve træffet havde jeg spurgt forskellige personer om deres tanker om og holdning til biltræf. Jeg fik mange forskellige svar, som "Det er ikke noget for mig." "Skal man ikke have en veteranbil for at være med til det?" "Er det ikke kun for tunede og stylede biler?"

Faktum er at filosofien bag et biltræf er den samme som den var for 100 år siden, og det er at dele en fælles lidenskab og interesse med ligesindede. Mens nogle spiller bridge, andre er medlem af en læseklub, og atter andre dyrker sport, er der også forbavsende mange, der dyrker fællesskaber gennem biler.

I starten af 1900-tallet var bilen stadig ikke allemandseje, og biltræf var derfor primært for det bedre borgerskab, der fremviste symbolerne på deres velstand. Gennem omskiftende perioder har udtrykket og bilerne ændret sig, men sjælen er forblevet den samme.

Sagde de virkelig Concours?

Senest er tendensen gået i retning af originale biler, forfinelse i stedet for radikale ombygninger, og ikke mindst en langt højere grad af bevaring og dyrkning af tidstypiske udtryk, på bilerne såvel som hos ejerne. Denne tendens er forstærket af det faktum, at +35 år gamle biler (veteran-kategorien, red.) er langt sundere og i bedre stand end en tilsvarende bil var for 30 år siden.

I den klassiske og tiltagende nørdede ende af biltræf, finder vi fortsat de mennesker, der nærmest går mere op i deres bil, end de går op i deres familie og job. Det handler om de biler, der "bare lige skulle ha’ en mindre renovering eller opgradering", men undervejs er blevet til en større omgang, der kræver hundredvis af timers indsats og en god pose penge at færdiggøre det store projekt.Et nyligt eksempel på et biltræf med mange biler af denne type, er hos BMW-specialisten Koed på Djursland, der hvert år holder et populært og velbesøgt biltræf for ejere og fans af det bayerske bilmærke.

Her var det tydeligt at projektbiler kan inddeles i to hovedkategorier.

Den ene handler om at genskabe en bils originale udseende gennem en nænsom renovering med respekt for, hvordan den så ud, da den forlod fabrikken. De mest hysteriske fans af denne kategori anvender i flæng begrebet "Concours standard", som betyder at restaurere en bil til et niveau, der matcher eller endda overgår fabrikskvalitet.

Disse biler kommer kun ud af deres opvarmede garager i virkelig godt vejr og til helt specielle lejligheder. Det er endda ikke usædvanligt at de transporteres til og fra træf i en lukket trailer for at undgå skidt, snavs, slitage, risiko for skader etc.

Sagde de virkelig Restomods?

Den anden projektbils-kategori kaldes for restomods. Kategorien restomods er forholdsvis bred, men handler i princippet om at anvende nyere teknologi og teknik i restaureringen af en given bil, så den bliver bedre, hurtigere, mere holdbar, nemmere at anvende i hverdagen o. lign. Samtidig adskiller restomods sig fra andre tunede/stylede biler, ved at have et udseende, der ligger forholdsvis tæt op af det originale.

Afslutningsvis skal der lyde en opfordring til alle, om at give biltræf en chance. Tag selv ud og oplev det. Se selv forretningsmulighederne. For de er store lige nu.

Besøg et af de utallige klassiker/veteran/youngtimer træf, der afholdes sommeren igennem på ofte meget smukke locations.

God tur, Lars

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141