23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dialog om at genbruge højspændingsbatterier

DAG søger samarbejde med genvindingsbranchen og bilproducenter om genbrug af udtjente bilbatterier.

RÅSTOFFER Vi står overfor et veritabelt boom af elbiler. Dermed vil højspændte bilbatterier udgøre en stigende mængde affald, der skal håndteres og genbruges eller genvindes. Konsulentfirmaet McKinsey har netop udfærdiget en rapport, der konkluderer at det vil kunne betale sig at genbruge råmaterialer såsom Nikkel, da der vil blive knaphed på især dette materiale i midten af 2020’erne. Udtjente bilbatterier, der stadig vil have 80 procent af deres kapacitet tilbage, kan også anvendes som stationær elopbevaring og samlet lagre store mængder elektricitet, udvundet fra vindmøller og solpaneler.

For at udvikle et marked for sådanne batteri-systemer mener McKinsey, at alle involverede, det vil sige bilproducenter, batteriproducenter og elleverandører, skal arbejde tæt sammen. Og her kommer autogenbrugerne også ind i billedet.

I sidste uge var Dansk Autogenbrug til møde med genvindingsindustrien, ligesom DAG har dialog med bilproducenter om tilbagetagning og skrotning.

- Vi forsøger så vidt muligt at koordinere indsatsen via vores fælles europæiske autogenbrugs-organisation EGARA, så vi også kan påvirke EU-systemet til at tage sig af problematikken. Det handler naturligvis om både lagring af energi men også om penge, sikkerhed og ressourcer, siger direktør i DAG, Børge Madsen.

10-11. maj mødtes deltagerlandene i EGARA hos DAG’s svenske søsterforening SBR. Spanien og Italien er lige trådt ind i EGARA-samarbejdet, for alle lande oplever de samme udfordringer og problemer omkring blandt andet genbrug og genvinding.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03