BRANCHEDEBAT Der er undren hos flere bilimportører med el- og hybridbiler over at kunne læse i Motor-magasinet, at Teknologisk Institut og Dinitrol advarer mod forhøjet risiko i elbiler for såkaldt krybestrøm og deraf øget rustangreb.
I forrige udgave af fagbladet kunne man læse Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, forklare via en pressemeddelelse, udsendt af Dinitrol, at megen el, elektronik og samlinger i el- og hybridbiler kan skabe elektriske spændinger i bilens karrosseri og give rustproblemer via en katalytisk virkning.
Elbiler med år på bagen
Fra en af de største leverandører af el- og hybridbiler, Kia, siger PR-koordinator Lene Mejdal Iversen, at hun og kollegerne hos Kia Import Danmark A/S med undren læste artiklen.
- Vi har ingen indikationer på, at en elbil skulle ruste mere eller hurtigere end benzin- og dieselbiler. Strømmen i vores elbiler kører i et lukket kredsløb, som ikke kommer i forbindelse med øvrige af bilens dele, siger Lene Mejdal Iversen til Motor-magasinet.
Samme holdning har PR-chef Ann Strøby hos Nissan Nordic i København:
- Vi har haft Leaf på markederne siden 2011, som verdens største leverandør af elbiler, og har aldrig hørt om problemet eller set det udmønte sig i krybestrøm eller relateret rust, hverken i udlandet eller her i Danmark, siger Ann Strøby.
Pressechef hos Renault, Søren Ignaz, kalder problemstillingen mystisk set i lyset af, at mange elbiler har været på markedet længe uden at have vist tegn på krybestrøm og øget rustdannelse.
- Det ligner en uvidenskabelig udtalelse og pressemelding, der tangerer fake news. Vi har haft Fluenze kørende i 10 år herhjemme uden disse problemer, samt også Zoe i nogle år. Men det kan være, at nogle af de nye spillere i el-bilgenren skal finde sig til rette i produktionen, for det kan tage tid at fange børnesygdomme og produktionsfejl, siger Søren Ignaz.
Eltog og vindmøller ramt
Jan Ole Helbo uddyber overfor Motor-magasinet, at Teknologisk Institut kan se, at el-tog og vindmøller er udfordret af krybestrøm, og at dette også må gælde elbiler.
- Vi kan se udfordringer med, at også aluminium bliver angrebet, samt kobber, zink og magnesium - laveste spændingsrækkefølge med mest uædle metaller går til først via en katalytisk proces. Kompositmaterialer er ikke så udsatte, så vores advarsel er reel nok, siger Jan Ole Helbo.
Antirustbranchen til møde
Her sidst i maj mødes produktleverandører i antirustbranchen med TI til et af to møder årligt i det såkaldte Kontroludvalg, hvor også FDM deltager. Mødet foregår denne gang hos Suvo i Holstebro og tæller, foruden Suvo selv, Dinitrol, Tectyl, Mercasol og Tektrol. Ikke Pava, der har en samarbejdsaftale om kontrol med AutoBranchen Danmark. Jan Ole Helbo kunne godt tænke sig, at også Pava deltog i disse møder.
- Vi skal denne gang blandt andet tale om krav til lavspændingskurser for rustbeskyttelsesbranchen, og hvordan vi får det flettet ind i vores fælles såkaldte protokol, der ligger frit tilgængelig for også hr. og fru Danmark på hjemmesiden teknologisk.dk/rustbeskyttelse, siger Jan Ole Helbo.
Bilproducenter deltager ikke på disse antirust-branchemøder, idet TI har en del møder med bilproducenter, besøger bilfabrikker og ser produktionsmetoder, så TI dermed har fingrene på pulsen.
Jan Ole Helbo fortæller desuden, at det generelt går godt i undervognsbranchen under ét hvad angår kvalitet i arbejdet, som kunderne efterspørger og gerne betaler for.
- Prisniveauet for undervognsbehandling i god kvalitet er forholdsvis ens herhjemme. Hvis forbrugerne vil undgå snyd med kvaliteten, skal alarmklokkerne ringe, hvis en såkaldt fuld behandling, med afmontering af dele, kan købes for under 2000 kroner, siger Jan Ole Helbo.
Elbil-importører afviser krybestrøm og forøget rustdannelse
Teknologisk Institut fastholder problematik om risiko for øget rustdannelse i elbiler og ønsker kurser om lavspænding til antirust-branchen.