ÅRSDAG Det går godt i den danske bilbranche. Det blev senest bekræftet på Bilbranchen DI’s Årsdag, som traditionen tro blev afholdt i Industriens Hus i den forgange uge.
Bilbranchen DI’s medlemmer er hovedsageligt nyvognsforhandlere og de har umiddelbart grund til at være tilfredse. Aldrig bliver der solgt så mange biler som i disse år. Men mørke skyer er ved at trække sammen om især forhandlerne. Ifølge en medlemsundersøgelse fra Bilbranchen forventer mærkedelen af forhandlernetværket en mærkbar reduktion i egne rækker i de kommende år.
Konklusionen er, at det ikke længere er et spørgsmål om, hvorvidt der bliver færre ejere og fysiske forretninger i bilbranchen, men snarere et spørgsmål om, hvor hurtigt og gennemgribende forandringen af forhandlernetværket vil blive.
I Bilbranchens undersøgelse fra marts 2019 forventer langt hovedparten af nybilforhandlere en reduktion i både antallet af udsalgssteder og antallet af ejere. Hele 97 pct. af nybilforhandlerne vurderer, at der vil være færre ejere i 2025 end i dag. Og størstedelen forudser, at mindst hver sjette ejer vil være væk. Det vidner om en tiltagende konsolidering i forhandlerleddet mange år frem endnu.
Konsolideringen er allerede i fuld gang. Mere end hver anden nybilforhandler har allerede konsolideret sig - knap hver sjette inden for det seneste år. På samme tidspunkt året før, var det blot hver tredje af Bilbranchens medlemmer med salg af nye biler som forretningsområde, der havde konsolideret sig, viser Bilbranchens analyse.
En anden udfordring, forhandlerne - og hele branchen for den sags skyld - står over for, er at elbilerne står foran det store gennembrud.
- Der er ingen tvivl om, at 2019 bliver gennembrudsåret for elbiler. I mange år har man råbt, at elbilerne kommer. Nu ser vi endelig en betydelig fremgang. Bilproducenterne kommer til at introducere et større antal elbilmodeller de kommende år. Det starter i 2019 og bliver endnu mere mærkbart i 2020 og 2021, siger Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør for bilbranchen.
Når det gælder elbiler, er det naturligt at rette blikket mod Norge, der som bekendt har ageret foregangsland med en lang række statslige tilskudsordninger, der gør det aldeles attraktivt at købe en elbil. Det kunne Stig Morten Nilsen er adm. direktør for Norges Bilbransjeforbund (NBF) underbygge med talrige tal og eksempler.
I 2018 havde halvdelen af nybilsalget i Norge en ledning. For nummer to land (Holland) er tallet nede på 10 procent. I dag er 63 procent af bilerne i Oslo elbiler. Der var 42 procent i 2018. Og Tesla er Norges bedst sælgende bilmærke.
- Problemet for Norge er, at ingen politikere har gennemtænkt, hvordan dette for en ende. Akkurat som i Danmark, er staten afhængig af indtægterne i forbindelse med bil- og brændstofafgifter, men de drøner jo mod nul, og det vil være politisk selvmord at trække i håndbremsen for elbilernes gunstige vilkår, fortalte Stig Morten Nilsen.
Den svenske finte
Det massive salg af elbiler skaber både logistiske problemer og uhensigtsmæssige importtilstande.
- Op til påskeferien kunne man udenfor Oslo se Tesla’er holde i hundredvis i kø til ladestandere. Men hvad værre er, så rasler priserne for brugte fossilbiler ned i pris med store tab for forhandlerne til følge. Samtidig står værkstederne over for den udfordring, at der er langt mindre service at udføre på en elbil, sagde Stig Morten Nilsen, der dog beroligede med, at de seneste tal ikke er så alarmerende som tidligere.
- I 2018 beregnede vi, at elbilerne medførte en omsætningsnedgang på værkstederne tæt på 50 procent. De foreløbige tal for 2019 tyder på en nedgang på 39 procent, sagde han.
Stig Morten Nilsen kunne desuden oplyse, at svenske forhandlere har fundet en foks forretningsmodel. Svenske elbiler modtager et kontant tilskud på 60.000 SEK, som udbetales efter et halvt år. Det udnytter en del forhandlere til blot selv at købe bilerne, lade dem stå ubenyttet et halvt år og eksportere dem videre til Norge.
Hver 6. forhandler er væk om 6 år
Forhandlerne sælger biler som aldrig før. Alligevel tegner fremtiden dyster, viser en medlemsundersøgelse fra Bilbranchen DI.