23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Salget af udstødninger dykker

FTZ holder markedsandele og ser en stigning i salget af katalysatorer, ligesom rensning af dieselpartikelfiltre er et indsatsområde.

MARKEDSTRENDS Kvaliteten på udstødningssystemer på førstegangsmonteringen på bilfabrikken er steget de senere år på grund af nye teknologier samt brug af bedre materialer, blandt andet rustfrit stål. Dette bevirker et vigende eftermarked for udstødning i Danmark og Europa, melder leverandøren FTZ.

Alligevel er det lykkedes FTZ at holde markedsandelen på samme niveau gennem flere år, idet leverandøren, i samarbejde med sine leverandører, har sammenstykket, hvad FTZ kalder Danmarks bredeste program. FTZ lagerfører således udstødninger, katalysatorer og dieselpartikelfilter (DPF) fra Europas førende producenter som Walker, Ernst, Fenno, Bosal, AS S.L samt OE dele.

- Vi udvider løbende med både OE-, OEM- og AM-produkter, så vi er så dækkende som muligt i forhold til vore kunders behov og krav. Det betyder også, at vi lagerfører flere numre end nogensinde før, fordelt ud på vore mange afdelinger. Dette bevirker, at vi meget hurtigt kan levere til værkstederne, hvad de har brug for, fortæller category manager Flemming Jørgensen.

150 nye varenumre

På grund af de stigende krav til efterbehandling af udstødningsgasser ser FTZ en stigning i salget af katalysatorer og dieselpartikelfiltre til Euro 5 og Euro 6 biler. Derfor har leverandøren netop oprettet omkring 150 nye numre for at gøre sit program endnu bedre og bredere.

- I Tyskland arbejdes der på at udvikle SCR-systemer til at opnå endnu bedre rensning af især dieselbiler af ældre dato. Dette vil vi i fremtiden også kunne tilbyde, hvis produkterne kan godkendes, og behovet viser sig at være tilstede blandt de danske bilister, siger Flemming Jørgensen.

En anden service, FTZ tilbyder, er rensning af dieselpartikelfiltre, som bliver hentet og leveret på værkstederne. I mange tilfælde kan det rensede filter leveres retur til værkstedet samme dag, så kunden ikke behøver at undvære bilen.

- I de fleste tilfælde renser vi et filter på grund af, at det er stoppet. Vi så dog gerne, at rensning blev foretaget som en service, inden at filteret stopper, for eksempel for hver 120.000-150.000 kilometer, siger Flemming Jørgensen. 
 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063