KINA Kaldte vi i sin tid Amerika for drømmenes land; her, hvor alt kan lade sig gøre? Så er Kina i dag de store muligheders land. Med en befolkning, der nærmer sig 1,4 milliarder og en stadigt voksende økonomi - om end nu med langsommere hastighed - er det mægtige rige mød øst den store mulighed for mange bilfabrikker.
Ganske vidst er det kinesiske salg af nye biler senest faldet en anelse. Det ændrer dog ikke på at salget i 2018 var på 22,5 millioner biler, ligesom 2019 antagelig havner på samme niveau. Så stadig de store muligheders land.
Og det viste Auto Shanghai i den grad. En lang række nyheder kom fra de fem statsejede mærker SAIC, FAW, BAIC, Dongfeng og Changan. Men også en række mere eller mindre privatejede bilproducenter viste sig frem, blandt dem Gely, GAC, Great Wall Motors og BYD. Typisk for deres nyheder er, at de fortsætter med at vise bedre og bedre kvalitet.
Blandt de ikke-kinesiske mærker, der brugte Shanghai som udstillingsvindue, er Volkswagen Gruppen og BMW fra Europa og Toyota og Honda fra Japan.
Den kinesiske bilindustris tørre tal viser desuden, at landets eksport af biler er fortsat stigende.
Så tre ting vi lærte af Shanghai: 1) Kina er fortsat et enormt marked. 2) Kinesiske biler bliver fortsat bedre og eksporterer fortsat mere. 3) Kinesiske biler er ikke længere bare copycats af europæiske eller japanske biler. Den tid er for længst forbi.
UDSTILLINGSFAKTA: 2019 Auto Shanghai. National Exhibition and Convention Center (Shanghai), Kina. 16.-25. april 2019.
3 ting vi lærte i Shanghai
Midt forår tændes spotlights på to af de store internationale biludstillinger, Auto Shanghai og New York International Auto Show. Her er tre ting, vi lærte i Shanghai.