USA Hjemmebanespiller Corvette holdt der på sin stolte scene med en ny variant af V8-sportsvognen ZR1 og selv om den ikke var udstillet, vidste alle jo, at det næste store bliver en ny Corvette med centermotor - og så vidt rygterne taler sandt, fortsat med otte cylindre. Men det ændrer ikke på disse tre facts: 1) Fords varme sportsvognsnyhed var en hurtigere udgave af mærkets 4-cylindrede Mustang. 2) Koreanske Genesis viste showets måske største stjerne, en kommende sportsvogn med elmotor. 3) Der holdt et bud på kinesisk sportsvogn på el, der mest af alt lignede en Bugatti. Så elbilerne var der. Også selv om showet altså var hjemme i USA.
Det samlede bilsalg i USA ser ud til at falde lidt i år, det samlede salg faldt ifølge Autocar med 2,5 procent i første kvartal, men det vil dog fortsat være lige under 17 millioner biler alt i alt. Sammenlign det med rekordåret 2016, da der blev solgte 17,55 millioner biler i USA. Så som de siger derovre, USA er ikke ramt at så megen "headwinds" som andre markedet.
Flere europæiske bilmærker viser sig fortsat frem i rampelyset i New York. Porsche blandt andre, ligesom Volkswagen var på amerikansk jord med en endnu mere terrængående udgave af Tarok.
Men set herfra Europa var den mest interessenter new yorker-nyhed den helt nye SUV, Ford Kuga. Den Blå Oval holder fast ved et af mærkets stærke modelnavne og kombinerer kendt navn med ny hybrid-teknologi.
Så tre ting vi lærte af New York: 1) Det amerikanske bilmarked har det ganske godt lige nu. 2) Ford brugte hjemmebanen til at markere sig med hybridbiler. 3) USA er fortsat er godt marked for dyrere europæiske bilmærker.
UDSTILLINGSFAKTA: 2019 New York International Auto Show. Jacob K. Javits Convention Center, New York City, New York, USA. 19.-28. april 2019.
3 ting vi lærte i New York
Store motorer på benzin fylder fortsat meget i oliens eget land. Men hjemmebanespiller Ford indtog alligevel scenen med en hybridbil, hvilket var den ene af de tre ting, vi lærte i New York