23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A: Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti

Karteller, bildata og grønne biler. I sidste uge spurgte vi en socialdemokratisk EP-kandidat. Nu er det Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti er svarer på spørgsmålene her op til EP-valget.

? Der har de seneste år været en del sager om karteldannelse i især den tyske del af autobranchen. Er det dit indtryk, at karteldannelse i autobranchen er større end i andre brancher?

! Der er vist ingen tvivl om, at autobranchen har slidt gevaldigt på sin troværdighed gennem de senere år med sager om snyd med co2-udledning og karteldannelse. Jeg ved ikke, om autobranchen er værre end andre, men det er en branche, hvor der er store penge på spil. Og når der er det, vil der nok altid være brodne kar. Nu må autobranchen få ryddet op og opføre sig ordentligt, for kunderne har brug for autobranchen. Og omvendt.

? Bilproducenter på den ene side og eftermarkedet på den anden diskuterer, hvem der skal have adgang til de data, moderne biler genererer - og hvem der ejer dem. Hvordan kan det sikres, at der bliver fri adgang til disse data?

! Jeg tror, det er vigtigt at anerkende, at det er til gavn for forbrugerne, at moderne biler er blevet elektronificeret, fordi det gør det hurtigere og nemmere at konstatere eventuelle problemer. Når det er sagt, så er adgangen til data om et produkt et problem, der ikke kun diskuteres i bilbranchen. Min holdning er, at når en forbruger har købt et produkt, det være sig også en bil, må det være den enkelte, der ejer disse data og bestemmer, hvem de skal deles med. Men jeg erkender, at det er et svært spørgsmål at give et entydigt svar på, for noget af den data, som en bil generer, kan sikkert også være beskyttet af en form for ophavsret, og det skal vi også være opmærksomme på. Det vigtigste for mig, er, at bilproducenterne ikke holder disse data tilbage for forbrugerne, så det f.eks. kun bliver muligt at lavet sin bil på producenternes egne værksteder, fordi ingen andre kan få adgang til vitale data. Og den balance skal vi prøve at finde.

? Hvornår forventes lovgivning/retsakt på området omkring bildata?

! Det tør jeg ikke give et bud på.


? Flere danske politikere taler om på et tidspunkt at forbyde salg af dieselbiler i Danmark. Mener du, det er en farbar vej og mener du, det er lovligt i forhold til gældende EU-regler?

! Der er ingen tvivl om, at vi ser ind i en fremtid, hvor dieselbiler vil blive udfaset. Hvornår det vil ske, kommer an på mange faktorer såsom teknologiudviklingen, prissætningen på grønne biler, infrastrukturen osv. Derfor mener jeg ikke, det giver mening at sætte et konkret årstal på, fordi det er der ingen, der kan sige noget kvalificeret om på nuværende tidspunkt. Men vi skal den vej, og det kommer vi også til.


? Er du tilhænger af, at salget af elbiler støttes af en eller anden form for tilskud? Og i givet fald, hvilken?

! Jeg er tilhænger af, at grønne biler støttes mere end biler, der udelukkende kører på traditionelt brændstof. Men jeg ønsker en teknologineutral ordning, hvor det ikke er nogle politikere, der mener at vide, hvad udviklingen skal være, men hvor det er baseret på den teknologiske udvikling. Vi skal i det hele taget lade være med at tro, at vi som politikere ved, hvad fremtiden bringer. Vores opgave er at understøtte den grønne udvikling, og så må teknologien og udviklingen vise, om det er el, brint eller noget helt tredje, der bliver det foretrukne brændsel i fremtiden."


? Hvilken bil kører du selv i privat?

! Jeg kører i en Peugeot 2008 (diesel)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094