BILPLEJE Daniel Oliver er ved at lægge sidste hånd på en Porsche Carrera S. Den har stået i en garage i tre år, inden den blev sendt til en kærlig behandling hos Oliver’s Auto Shine.
- Jeg kan vaske en bil hurtigt, men den her tog tre timer, siger han, da motor-magasinet møder ham i enmandsforetagendets midlertidige lokaler.
Adressen på Nordhavn i København er blevet skiftet ud med Lyngby, men i en måneds tid endnu plejer briten biler i lokalet ved siden af det, han egentlig har lejet sig ind i, da det - ligesom de biler, han behandler - har brug for at blive shinet op.
Kunderne ovenpå
Den nye placering er dog ganske familiær, da det drejer sig om et kælderlokale under Breinholt & Ree Leasing og Copenhagen Sports Garage.
Førstenævnte var Daniel Olivers første kunde, men da de flyttede fra Nordhavn, blev det små med ordrerne.
- Pludselig stod jeg udelukkende med privatkunder, siger han.
Sidenhen har Nykredit købt grunden, Daniel Oliver havde lejet sig ind på i Nordhavn, og så var det et spørgsmål om tid, før han skulle finde noget nyt. Og hvad er mere oplagt end at flytte helt tæt på sine kunder.
- Så snart jeg flyttede herop, startede vi op igen. Jeg skulle ikke løbe det i gang, forklarer han.
Også Copenhagen Sports Garage sender en række af de biler, de reparerer et smut forbi Oliver’s Auto Shine, inden de leveres tilbage til deres ejere.
Små skridt ad gangen
Helt firkantet handler det om at få en bil til at skinne som ny. Men det kan man gøre på mange måder, og resultaterne kan svinge enormt meget.
- Vaskehallen er det værste, du kan gøre med din bil. De laver altid miniridser, hvor snavset kan sætte sig fast, siger Daniel Oliver.
Hans fremgangsmåde baserer sig på at fokusere på meget små områder ad gangen. Han mener, at mange andre polerer eksempelvis næsten en hel motorhjelm på én gang, men det giver ultimativt et skidt resultat.
- Så snart bilen kommer ud i solen, kan man se alle mærkerne efter poleringen, siger han og forklarer, at han selv løbende lyser på det begrænsede område, han har arbejdet på, med en lommelygte for at tjekke for de førnævnte mærker.
- Man kan vel sige, at jeg er lidt gammeldags.
Og med gammeldags mener han grundig.
Grundighed er en (dyr) dyd
Daniel Oliver accepterer nemlig ikke, at det, han leverer tilbage til kunden, ikke lever op til hans egne standarder.
- Nogle gange har jeg ringet til kunden og sagt, at de ikke får deres bil tilbage før dagen efter det, vi har aftalt, siger han og forklarer hvorfor:
- Jeg var ikke helt tilfreds endnu.
Prisen på en behandling afhænger naturligvis af omfanget, men det kan godt løbe op, hvis microfiberhåndklædet skal ind i selv de mindste sprækker.
- Det kan godt koste 10.000 kroner, men så er det fordi, jeg har brugt 60 timer på bilen, siger Daniel Oliver.
Men de privatkunder, han arbejder med, befinder sig også i et velhavende segment.
- Jeg ved ikke hvorfor, men jeg laver sindssygt mange Porscher, siger han.
Ingen ansatte
Kombinationen af ansatte og perfektionisme i det udførte arbejde har vist sig svær for Daniel Oliver.
- Hvis man bare betaler dem en timeløn, arbejder de ikke op til mine standarder. Og i sidste ende går det ud over mig, siger han, men forklarer, at han godt kunne tænke sig en partner, der købte sig ind i virksomheden på et tidspunkt.
Men lige nu nyder han at være selvstændig og gøre tingene på sin måde.
For eksempel spekulerer han aldrig på, hvad hans konkurrenter laver.
- Jeg ved, at mange tjekker konkurrenternes priser og sådan, men jeg tænker bare på mit eget, siger han og understreger:
- Jeg er ikke business man - jeg arbejder!
Bilplejefirma rykker ind i kundes kælder
Sender du din bil til Oliver’s Auto Shine, er det meget muligt, at du må undvære den i en lille uge. For Daniel Olivers standarder for grundighed er høje, og grundighed tager tid.